SKL, Sveriges kommuner och landsting, står bakom undersökningen, som är en del av öppna jämförelser. Boden har varit med 2014 och 2016.
Den bygger på en enkät, som kommunernas kunder får besvara. Sedan gör man ett urval av företagen, som man intervjuar.
– De får besvara hur nöjda de är med myndigheterna, säger Anders Pettersson, processledare på samhällsbyggnadskontoret.
Han förklarar att SKL har koncentrerat sig på fem områden; brandmyndigheten, bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedel och markupplåtelse. Faktorerna som undersöks är tillgänglighet, information, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Utifrån underlaget som samlats in räknar man ut ett nöjdkundindex, NKI. I år har 147 kommuner deltagit, däribland Boden och Kiruna.
– Det allra roligaste för våran del är rankningen för bygglov, säger Anders Pettersson.
Boden är bäst i landet med ett NKI på 93 av 100 möjliga. Med det är kommunen ohotad vinnare. Kommunerna på andra- till tiondeplats har mellan 86 och 81 NKI. Genomsnittet är 60.
– Förra gången vi gjorde det här fick vi 86 NKI. Det var ett bra resultat och nu har vi nått ett mycket bra resultat, som också visar på en positiv trend, säger Anders Pettersson.
Lars Nilsson, ordförande i miljö- och byggnämnden, bedömer att det är ett resultat av en medveten satsning av tjänstemän och politiker.
Vad betyder det att bli etta i Sverige?– Det är ett bevis på att vi har en bra verksamhet och att vi jobbar rationellt. Hur vi tar hand om våra kunder är A och O. Det är grunden till framgång. Vi har jätteduktiga bygghandläggare. Det visar den här undersökningen, säger Lars Nilsson.
Samhällsbyggnadschefen Lars Andersson tycker det är jätteroligt.
– Det är ett erkännande för våra medarbetare. Det visar att vårt långsiktiga förbättringsarbete ger resultat och att det är möjligt att ge både snabba och korrekta beslut, framhåller han.
Målsättningen är att kommunen ska ta beslut om bygglov inom tre veckor från tidpunkten då det finns kompletta handlingar i ärendet.
– Det klarar vi utan tvekan och oftast betydligt snabbare än så, säger Anders Pettersson.
Han tillägger att kundtjänsten har haft stor betydelse. Där är assistenterna Inger Nilsson och Yvonne Lundberg på plats för dagen. De är ofta den första kundkontakten, tar emot ärenden och slussar dem vidare till handläggarna.
– Första bemötandet är jätteviktigt, påpekar Lars Nilsson.
Och på tre av frågorna om bemötande fick kommunen högsta möjliga index. Frågorna handlade om kommunens attityd mot kund, engagemang i ärendet och hur kommunen kommunicera med kunden.
I den totala rankningen hamnar Boden på 13:e plats.