Belåtna resenärer

Resenärerna på Norrbottensanknutna färdmedel är i stort sett nöjda med resorna. Tågen får dock vissa anmärkningar i Rikstrafikens enkät.

NÖJDA. Resenärerna i länet är i stort sett nöjda i Rikstrafikens enkät. Vissa tveksamheter finns dock för komforten på tågen.

NÖJDA. Resenärerna i länet är i stort sett nöjda i Rikstrafikens enkät. Vissa tveksamheter finns dock för komforten på tågen.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2008-11-14 06:00
Rikstrafiken genomför årliga kundundersökningar via frågeformulär. Linjerna som innefattas är de som Rikstrafiken har avtal med gällande tåg, flyg, buss och färja.I vissa fall är dock antalet besvarade enkäter lågt av olika anledningar.Glada miner
Överlag är resenärerna nöjda. Busspassagerarna på linje 10, Luleå-Kiruna ligger på nöjda procentsiffror över 90 procent i alla tio kategorier. Exempel är tidhållning, sittkomfort och städning. Sammanfattande betyg blir 96 procent nöjda kunder.Busslinjen Haparanda-Sundsvall får ytterst marginellt sämre betyg. Flygrutten Luleå-Pajala - med mycket få enkäter - har
resenärer som i helhet är 100 procent nöjda. Merparten är dock kritiska till serveringen av mat och dryck på trippen.Tågen
Tågen Luleå-Riksgränsen och Göteborg-Luleå får något lägre helhetsbetyg. Dock så pass bra som 77 procent i första fallet och 84 procent i andra. Båda sträckorna höjer sina vitsord jämfört med tidigare år.Vissa tveksamheter framförs dock i fråga om sittkomforten på båda linjerna. För Luleå-Riksgränsen anses inte café- och restaurangrörelsen helt perfekt och samlar 66 procent nöjda resenärer.Högt betyg får tryggheten och säkerheten på tågen.Undersökningen gjordes under veckorna 15-16. För tågens del var då fortfarande Veolia operatör.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om