"Boden är perfekt för ny kundtjänst"
Placera försäkringskassans nya telefonikundtjänst i Boden. Det föreslår kommunchef Henry Magnusson.- Det är ett fantastiskt tillfälle för staten att ta till vara de investeringar som redan gjorts i Boden, säger han.
- Excellent etablerades med hjälp av statliga pengar, sedan bytte man ägare och bolaget fick en annan inriktning, påpekar Henry Magnusson.
Lätt rekryterat
Genom att låta försäkringskassans kundtjänst ta plats i lokalerna är de statliga pengarna inte bortkastade, menar han. Han ser även många andra fördelar med Boden som placeringsort.
- Det är lätt att rekrytera personal här i Boden.
Erfarenhet och lediga lokaler
Magnusson påpekar i sin skrivelse att det i Boden finns stor erfarenhet av att driva och utveckla kundtjänster. Som exempel nämner han att det finns företag i Boden som arbetar med kundtjänstuppgifter åt bland annat SPP, Vattenfall och Telia. En annan fördel med Boden som placeringsort är möjligheten till att snabbt komma igång med telefonikundtjänsten. Lokalerna står som sagt redan inflyttningsklara.
- Det här är ett sätt för staten att se till att Boden äntligen får de utlovade jobben. Lokalerna rymmer 125 arbetsplatser, men är förberedda för ytterligare 100, säger Henry Magnusson.
Han har haft telefonkontakt med försäkringskassans överdirektör Adrina Lender innan han skickade skrivelsen och upplever att det finns intresse för hans förslag.
- Vi kommer att fortsätta föra dialog om det här.
Vad skulle telefonikundtjänsten betyda för Boden?
- Vi skulle få fler arbetstillfällen och jobb med mer administrativ prägel.
Henry Magnusson menar att dessa jobb är ett bra komplement till de arbetsplatser som i dag finns i Boden, som till exempel försvaret.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!