Bodenbo har haft ett möte med några personer angående parkeringsfrågan. Hans-Erik Enbom, som är en av kritikerna mot det nya systemet, var där och tycker det var ett konstruktivt möte.
– Johan Johansson ser också de negativa effekterna av nuvarande modell och man försöker lösa problemet.
Nu är Bodenbo ute på en turné där de träffar hyresgäster för att prata allmänt om boendefrågor, men även om parkeringarna.
Orsaken till att Bodenbo införde avgift på sina besöksparkeringar var flera.
– Boende meddelade oss att det fanns för få besöksparkeringar, säger Johan Johansson.
Därför började stiftelsen förra sommaren att titta på orsakerna och utreda en lösning. En anledning var att hyresgäster använde besöksparkeringen för att de inte har en egen plats eller trots att de har en, men tycker att det är för långt att gå. Bodenbo har flera hundra outhyrda p-platser.
– Dessutom hade vi minst tre bilhandlare. En av dem hade nio bilar och han använde besöksparkeringarna som bilhall, säger Johan Johansson.
Han tillägger att de på två bostadsområden även upptäckte att andra fastighetsägare intill inte hade tillräckligt med p-platser, och därför nyttjade deras hyresgäster Bodensbos.
– När vi funderade hur vi skulle lösa det diskuterade vi olika alternativ, bland annat p-skiva dygnet runt, men den fungerar ju bara på dagen för på natten förstörs nattvilan när man måste ut och flytta bilen.
Det är bakgrunden till att stiftelsen införde parkeringsavgift med maxbeloppet 30 kronor per dygn.
Följden har blivit att folk istället ställer sig på kommunens gatuparkering där det är möjligt. Många har framfört kritik mot att det är dyrt, att det finns för få besöksplatser vid äldreboendena och att det är svårt att betala med sms. Alla har inte mobiltelefon.
Men Johan Johansson är nöjd.
– De problem vi hade har vi löst. Vi har fått mycket beröm av hyresgäster. De som kritiserar det här är först och främst de som står på Bodenbos parkering när de besöker kommunens äldreboenden.
Johan Johansson anser inte att det är stiftelsens skyldighet att tillhandahålla andra fastighetsägare gratis parkeringsplatser.
Kritiken mot avgiften anser han bottnar i att man inte vill betala för han anser att det inte är tekniskt svårt.
– Vi var faktiskt inte först i Boden med att införa det här betalningssättet, utan det infördes bakom Lindex av samfälligheten där kommunen är en av delägarna.
Men en viss del av kritiken har dock Bodenbo tagit till sig.
– Löser man ett problem så kan det skapa något annat. Jag förstår att våra hyresgäster kan tycka att det kan kännas ogästvänligt att deras gäster måste betala när de hälsar på. Det ska vi titta på hur vi kan lösa.
Han bedömer att det kan vara skäligt att varje hyresgäst får ett antal besöksparkeringar.
– Vi tittar på hur man på ett enkelt sätt ska kunna utfärda digitala parkeringsbevis, som hyresgästen kan ge till besökare. Vi måste se vad kostnaden blir för att hantera det här, säger Johan Johansson.