Bubblan blev till en sandloppa
En beach buggy som projektarbete. Detta visade Robert Engman och Jens Eriksson upp vid torsdagens PA-mässa på Björknäsgymnasiet.
UPPFRÄSCHAD. Motorn fick sig en ansiktslyftning, bland annat genom inslipning av ventiler och byte av kolvringar.
Foto: Håkan Zerpe
Beachbuggykonstruktörerna är från Luleå, men går tredje året på fordonsprogrammet i Boden. - Vi tänkte att det skulle vara kul att bygga något som vi kunde lära oss ordentligt av, förklarade Robert Engman. Klassisk folka
Grunden är en bubbla, en Volkswagen 1500 -68. Karossen har skalats av och motorn renoverats. Obligatoriska gränsen 100 timmars nedlagt jobb för ett projektarbete passerades för länge sedan. 180-200 timmar har ägnats åt bilen.- Svårt? Nja, ibland, sade Robert Engman.- Inga större och avancerade saker finns på bilen, svarade Jens Eriksson. Beach buggyn är ett lätt och starkt fordon som är enkelt att köra.Kolvringar
Motorn är uppfräschad genom inslipning av ventiler och byte av kolvringar.Vad har ni lärt er?- Bland annat har vi blivit bättre på att svetsa och fått se hur en bubblamotor fungerar, sammanfattade Robert Engman.Eleverna lägger ner massor av ambitioner på sina projektarbeten, berättade Björknäsgymnasiets samordnare för projektarbeten, Ewa Olausson.- Det här är det roligaste som händer på skolan. Eleverna får visa upp arbetena inte bara för läraren, utan för varandra och allmänheten.
Alla elever i gymnasiet ska genomföra ett projektarbete på 100 timmar. Utan godkänt projektarbete, inget slutbetyg. Oftast gör eleverna sitt arbete i årskurs tre. En loggbok skrivs till handledaren under hela arbetet och en projektplan görs innan arbetet startar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!