Norrskenets skola i Boden har under åren 2014-2017 deltagit i EU-projekt tillsammans med sex andra skolor/länder i Europa.
– Mycket ryms i själva europeiska tanken, att minska klyftorna och rädslorna för varandra. Bland länderna ingick också Polen och då tog vi in Auschwitz, säger läraren Lena Rullander.
Sammanlagt 30 elever har varit med på resorna till Auschwitz-Birkenau. Nu senast i mitten av april har ytterligare ett gäng fått uppleva denna grymma plats. Gruppen flög till Krakow och bussades till lägret där man fick en heldagsutflykt.
– Eleverna fick ansöka och motivera varför de ville åka så vi hade rätt sorts elever med. Tillsammans blev det tio elever och två lärare som åkte iväg, säger Lena Rullander.
Eleverna har efteråt fått skriva en text om sina upplevelser av besöket ( se artikel). Eftersom det bara gått en vecka sedan hemkomsten finns allting i färskt minne.Eleven Lina Alnelind tycker att resan var både spännande och intressant.
– Alla har hört väldigt mycket om Auschwitz. Samtidigt var det väldigt tuff och jobbigt att gå runt och se allt. Gaskammaren gjorde det största intrycket. Det var nog först när jag kom hem som jag fattade vad jag verkligen hade besökt.
– Ja, det var mycket att ta in där under besöket och lärorikt. Jag förstår inte riktigt hur folk kan förneka det här, säger Nathalie Karlberg.
Det finns ingen siffra hur många människor som dödades i Auschwitz men totalt utrotades sex miljoner judar.
– Det var även andra människor som inte passade in i nazisternas människosyn som föll offer, säger Lena Rullander.
För Oana Lisnic kändes besöket väldigt overkligt. I korridoren fanns tavlor av dem som fallit offer för nazisternas grymhet.
– Jag såg ansiktena, håren, kläderna på människor som varit där. Jag vill inte att det här ska upprepas, säger hon.
Gannica Vanitpokasakon håller med vad de andra sagt.
– Vi fick se människorna och tänka på allt de blivit utsatta för och ändå finns det folk som blånekar att allt detta hänt, säger Gannica Vanitpokasakon.
Historien känns extra viktig i dessa tider då nazistiska organisationer syns på Bodens gator.
– Det behövs kunskap om vad som hände och vad som kan hända om vi inte är medvetna om vilka mekanismer som spelar in. Rädsla, okunskap och hat kan få människor att agera avskyvärt. Människors lika värde ska vara den värdegrund vi alla vilar på och där ska skolan ta ett stort ansvar. Vi ska våga ta diskussionen, säger Lena Rullander.