Det mesta talar för Norrbotniabanan i ny järnvägsutredning

Järnvägsoperatörerna förlorar två timmar per tåg och 570 miljoner kronor per år på grund av enkelspåret på stambanan i övre Norrland. Kraftfulla åtgärder krävs att klara kapacitetsproblemen.

STORA VINSTER.
Norrbotniabanan skulle ge stor samhällsnytta, enligt en ny utredning från Ramböll. Bara för godstrafiken skulle kostnaderna sänkas med en miljard kronor per år.

STORA VINSTER. Norrbotniabanan skulle ge stor samhällsnytta, enligt en ny utredning från Ramböll. Bara för godstrafiken skulle kostnaderna sänkas med en miljard kronor per år.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-03-23 19:31

Norrbotniabanan AB har anlitat Ramböll i syfte att undersöka hur kapacitetsproblemen på Norra stambanan kan lösas. Norrbotniabanegruppen är medfinansiär.

I dag går 60 tåg på stambanan genom övre Norrland räknat i båda riktningarna. För sträckan Vännäs-Boden finns enligt utredningen endast utrymme för ytterligare 3,5 tåg per dygn i varje riktning.

Utredaren Per Corshammar beräknar att tågoperatörerna förlorar 30.000 kronor per tåg på grund av tågmöten längs banan som ökar transporttiden. Ekonomiska bortfallet per år kalkyleras till drygt en halv miljard kronor.

– Det är ju läskigt att tänka på att allt hänger på ett enkelspår för industrin där uppe, säger Per Corshammar. Otryggt och inte bra.

Han slår fast att planlagda åtgärder och utbyggnader inte klarar den ökande trafiken. En trafikinfarkt står inför dörren inom tio år enligt hans bedömning. Senast 2030 är dubbelspår oundvikligt Vännäs-Boden, alternativt att Norrbotniabanan byggs. Rambölls analys för kapacitetsläget 2020 visar på en betydligt tuffare bild av läget än Trafikverkets.

Enligt Ramböll skulle Norrbotniabanan sänka transportkostnaderna med nästan en miljard kronor per år. "Ur ett samhällsnyttoperspektiv är Norrbotniabanan det bästa alternativet för norra Sverige och Trafikverket nu och på lång sikt".

Trafikverket gjorde för ett par år sedan på regeringens uppdrag en kapacitetsutredning för Sveriges järnvägar.

– När vi såg den fick vi kalla kårar på ryggen, säger Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabanegruppen. Ingen kapacitetsbrist fanns på stambanan i övre Norrland. Ingenting talade för ett dubbelspår.

Gruppen upptäckte en rad brister i en underlagsrapport. Bland annat saknades norska godstågen i utredningen och på sträckan Vännäs-Boden skulle trafiken öka med endast en procent 2006-2050. Vid en hearing i Piteå var stämningen upprörd.

Trafikverket räknade om och fick fram plus 22-36 procent.

– I väntan på Trafikverkets åtgärdsvalstudie för stambanan för övre Norrland beställde vi en rapport från Ramböll där vi bad att de skulle titta på kapaciteten, förklarar Elisabeth Sinclair. Den känns som en lättnad. Trafikverket har mycket tekniska modeller, men går man till verkligheten blir situationen en annan.

Järnvägsfakta

Befintliga järnvägssystemet Luleå-Umeå mäter 348 kilometer. En kustbana väntas förkorta sträckan med 81 kilometer. Umeå-Luleå med persontåg ska med en Norrbotniabana ta 90 minuter mot dagens 3-4 timmar.

Norrbotniabanan AB arbetar med finansieringsfrågan gällande banan. Norrbotniabanegruppen är en intresseförening, till hälften finansierad av EU. Den andra delen står kustkommunerna längs banan samt Bodens kommun för jämte länsstyrelser, landsting, Region Västerbotten och näringslivet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om