En maskin med riktigt klös i

En katt med klös i.
I tre veckor har vägentreprenören ATL använt en isrivare för vägunderhåll i Bodens byar.
? Ju mer jag använder den desto mer positiv blir jag, säger Niklas Larsson, som rattar rivjärnet.

BODEN2005-12-09 06:30
Precis som namnet skvallrar om så river isrivaren upp isen på vägen. Förutom att vägsalt därmed är historia försvinner också spårigheten.<br>Isrivaren används i de byar i Boden som vägentreprenören ATL ansvarar för, totalt är det frågan om 90 mil väg. <br>Avdelningschefen Per Lindkvist säger att än så länge har de bara en isrivare, men de funderar på att köpa en till. Kostnaden ligger på 300.000 kronor.<br>&nbsp;? Det beror på hur den utvecklas, nu är den lite på försök, säger Per Lindkvist.<br>Finskt rivjärn<br>Förutom isrivaren i Boden finns ytterligare en i Norrbotten. Den tillhör Vägverket produktion i Luleå. ATL köpte in sitt finska rivjärn i somras då den även används till att hyvla grusvägar.<br>Bodens kommun har ännu inte någon i sin ägo. Driftansvarig för gatudrift, Karl-Erik Bergdahl, säger att det inte finns några pengar men visst är isrivaren intressant.<br>&nbsp;? Vi ska utvärdera det här och se hur det slår ut. En sådan här investering måste också vara ekonomiskt försvarbar. Det är mycket som är avgörande, bland annat vilken hastighet det går att jobba i. Kanske att vi köper in en under 2006, men det går inte att säga säkert, säger Karl-Erik Bergdahl.<br>Klarar budgeten<br>Budgeten för vinterväghållning i Bodens kommun ligger på drygt 9,5 miljoner kronor per år. Karl-Erik Bergdahl är hoppfull inför att de ska klara resten av året utan att spräcka den.<br>&nbsp;? Ett snöfall till klarar vi, men det är inte bara frågan om snö utan också sandningsarbete, säger Karl-Erik Bergdahl.<br>Enligt ATL:s arbetsledare för driftområdet, Rolf Lundberg så behövs heller ingen sandning i första läget tack vare isrivaren.<br>På grund av budgeten tvingas kommunen prioritera när det gäller snöröjningen. Vid ett snöfall på fem till sex centimeter har de inget annat val än att lämna villaområdena. <br>Gång- och cykelvägar prioriteras och plogning utförs vid fyra till fem centimeter.<br>&nbsp;? Vi får inte så många klagomål. Kommunmedborgare kan ringa och ha sin åsikt, en del är förbannade men de flesta är förstående, säger Karl-Erik Bergdahl.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om