Engelska på elevens villkor
Att låta elever med läs- och skrivsvårigheter "slippa" engelskan i skolan ger dem ett dubbelt handikapp. Med hjälp av projektet Speaking English kan de i stället lära sig språket - utifrån sina egna förutsättningar.
Lekfullt
- Engelskaundervisningen i lägre åldrar bedrivs på ett bra sätt, lekfullt och med bilder som stöd. Den handlar mycket om att prata, säger Lisa Pierrou Lundgren.
Hon konstaterar att det är i mellanstadiet svårigheterna växer för elever med läs- och skrivsvårigheter. Då sker undervisningen utifrån läroböcker. Syftet med Speaking English är att elever med läs- och skrivsvårigheter ska få ett likvärdigt alternativ till den traditionella engelskaundervisningen.
- Vi vill ge dem en chans att få ett talspråk i första hand. Engelska måste ses som ett språk, inte ett ämne, säger Elisabet Martinsson.
Kommuner i samverkan
Speaking English är ett samverkansprojekt mellan Luleå och Bodens kommuner. Ett arbetslag i vardera kommun ingår i projektet, ett i Harads skola och ett i Råneå skola. Kommunerna har fått bidrag för särskilda insatser på skolområdet till projektet, så kallat SIS-bidrag, från Specialpedagogiska institutet.
Engelskaundervisningen som eleverna med läs- och skrivsvårigheter får inom Speaking English utgår ifrån muntlig kommunikation. På så sätt blir eleverna bättre förberedda för att sedan i högstadiet även börja skriva på engelska. Totalt är 18 lärare involverade i projektet.
Fokus på förståelse
Vårterminen 2005 arbetade Elisabet Martinsson och Lisa Pierrou Lundgren tillsammans med de deltagande pedagogerna och lärde dem att flytta fokus i undervisningen från läsa-skriva till förståelse-konversera. Därefter startade arbetet med eleverna.
- Eleverna i projektet får också möta böcker och lära sig skriva, men senare, förklarar Lisa Pierrou Lundgren.
Målet är att eleverna ska kunna klara sig språkligt i London och att de ska få godkänt betyg i engelska när de lämnar högstadiet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!