Enkät speglar inte verkligheten

Enkäten säger inget om hur personalen upplever gymnasieskolans nya organisation.
Det menar socialdemokraterna i Boden, som inte anser att resultatet speglar den verkliga arbetsmiljön.
? Det går inte att jämföra äpplen och päron, menar Anna-Karin Nylund.

BODEN2006-01-26 06:30
I december blev resultatet av årets mätning av den psykosociala arbetsmiljön inom barn- och utbildningsförvaltningen klart. Kuriren berättade om det i gårdagens tidning. <br>Anna-Karin Nylund och socialdemokraternas gruppledare i Boden, Eivy Blomdahl Hellström, anser inte att enkätens resultat säger särskilt mycket om hur personalen faktiskt har det. De arbetar båda inom skolan och har också fyllt i enkäten.<br>&nbsp;? Jag har inte pratat med någon i skolpersonalen som känner igen sig i svaren på enkäten, säger Anna-Karin Nylund.<br>30 procent har inte svarat<br>Hon konstaterar att 30 procent av skolpersonalen inte har besvarat enkäten och funderar över om även sjukskriven personal har besvarat frågorna.<br>&nbsp;? Det jag saknar är att få skriva ned egna anteckningar under ?övrigt?, vi har bara fått sätta kryss på en skala från ett till fem. Min egen erfarenhet är att man då hamnar någonstans runt medel.<br>Både hon och Eivy Blomdahl Hellström anser att barn- och utbildningsnämndens ordförande Bosse Strömbäck (v) drar för stora växlar av resultatet när han tycker att det delvis är väldigt positivt. <br>Elevernas situation<br>Han har också sagt att han är glatt överraskad över att debatten kring den nya gymnasieorganisationen inte har påverkat personalens syn på sin arbetsmiljö mer.<br>&nbsp;? Om man verkligen ska undersöka arbetsmiljön och hur det är att jobba på en skola måste man också undersöka hur ele-verna har det och deras upplevelser, säger Eivy Blomdahl Hellström.<br>Stress ett problem<br>Hon tycker inte att enkätsvaren säger något om hur personalen ser på den nya gymnasieorganisationen.<br>&nbsp;? Enkäten handlar inte om den.<br>Enkätsvaren visar att stress och hög arbetsbelastning är ett problem för personalen inom både för- och grundskolan och gymnasieskolan.<br>&nbsp;? I gymnasieskolan har man i dag en väldigt slimmad organisation. Man försöker utnyttja lokaler och tider så mycket som möjligt.<br>Anna-Karin Nylund påpekar att den personal hon har talat med vill veta vad som händer sedan, hur de problem som finns i den psykosociala arbetsmiljön ska kunna åtgärdas.<br>&nbsp;? Det är viktigt med en handlingsplan och en uppföljning.<br>Stimulerande arbete<br>De sämsta genomsnittliga värdena återfinns på frågorna gällande stress, trötthet och arbetsbelastning. Där ligger personalens uppskattning av situationen mellan 2,3 och 3,2 på den femgradiga skalan. De högsta värdena återfinns i svaren på frågorna gällande utbildning i förhållande till arbetsuppgifter, trivsel med arbetet och arbetskamraterna<br>&nbsp;? Det är väldigt roligt att personalen tycker att den har ett stimulerande arbete, säger Eivy Blomdahl Hellström.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om