Ett annat sätt att använda språket
Tydlighet, fasta rutiner och egen tid för varje barn. På förskoleavdelningen Lingon står språkträningen i fokus och verksamheten är anpassad utifrån barnens särskilda behov.- Barnen får på ett lekfullt sätt träna det som är jobbigt, säger Sari Eriksson.
Barnen har som vanligt slagit sig ned i en ring på golvet för morgonens samling. Förskolläraren Sari Eriksson, som håller i samlingen just den här morgonen, säger att barnen alltid är lite extra pratglada när det är måndag.
- Vi har ovanligt lite barn i dag, halva gruppen är sjuk, säger Sari Eriksson.
Klappar namnen
Men de barn som finns på plats sjunger Godmorgonsången. Därefter läser Sari Eriksson upp namnen på alla barn och avdelningens personal. När barnen hör sina namn får de klappa i händerna, en klapp för varje stavelse i namnet. De har var sin namnskylt som sätts upp på en tavla.
- O-li-vi-a. Det blir fyra "klapp" säger Olivia Thomelius.
Tim Loggert behöver bara klappa en gång för sitt namn.
På Lingon går totalt 12 barn, varav sex behöver hjälp med språkutvecklingen och/eller har någon form av koncentrationssvårigheter. Barnen är mellan tre och fem år, vissa barn har även sin sexårsverksamhet på Lingonet. Barnen jublar när Sari Eriksson avslöjar att de ska få titta på film en stund, medan personalen pratar med Kuriren.
- Men det har vi ju inte skrivit upp på tavlan, påpekar Tim Loggert.
- Ni kommer nog ihåg det ändå, skojar Sari Eriksson.
Hon tecknar de betydelsebärande orden i varje mening och barnen gör likadant. Det är inte något fullständigt teckenspråk, utan så kallat TSS, Tecken som stöd.
- Vi tecknar i alla situationer och barnen har anammat det väldigt fort, säger barnskötaren Åsa Bergstadius.
Tomt på väggarna
Vid första anblicken ser inomhusmiljön på Lingon ut som på vilken förskola som helst. Men väggarna är tomma och exempelvis alla spel är samlade i ett och samma rum. Alla teckningar och saker som barnen har gjort finns i ett särskilt utställningsrum.
- Det som sitter på väggarna får inte ta fokus från barnens koncentration, säger förskolläraren Helena Eriksson.
De barn som behöver det har sina egna scheman uppsatta vid sina matplatser. Schemat kan vara en träplanka där det sitter olika bilder som visar vad som ska göras under dagen och bild på den personal som är med vid varje tillfälle. För vissa barn kan det dock bli för mycket att se alla bilder på en gång.
- Vi har fått prova oss fram, berättar Helena Eriksson.
- Struktur är viktigt, barnen vet hur dagarna ser ut och vad som ska göras, säger Sari Eriksson.
I ett rum sitter Markus Taavoniku och Oskar Karlsson och övar munrörelser. De få suga fast en bit silkespapper mot ett sugrör och äta cornflakes från en skål utan att använda händerna. Lingon är den enda avdelningen i sitt slag i Boden och startade som ett projekt 2002. Fyra heltidsanställda arbetar på avdelningen. Intresset är stort och inför hösten är kön längre än vad det finns platser. Sex av platserna ska alltid fyllas av barn med normal språkutveckling.
- Det är en stor fördel att ha en blandad grupp, barnen med normal språkutveckling är förebilder för de andra, säger Helena Eriksson.
Fin acceptans
På Lingon får barnen också lära sig att ha förståelse för varandras olikheter.
- De får en väldigt fin acceptans mot varandra eftersom vi har en integrerad avdelning. De förstår att barn kan låta olika när de pratar och det är inte mer med det, säger Sari Eriksson.
En gång i veckan får varje barn individuell tid tillsammans med en i personalen. Då kan de till exempel få spela spel utan att någon annan stör.
- Barnen vet precis vilken som är deras dag, de kallar det för att "jobba på kontoret", säger förskolläraren Anna Karlberg och skrattar.
Förskollärarna som arbetar på avdelningen har alla erfarenhet av att jobba med barn med särskilda behov. Sari Eriksson, Anna Karlberg, Helena Eriksson och Åsa Bergstadius är alla överens om att barnen som går på Lingon utvecklas väldigt mycket, både i sitt språk och på andra sätt.
- Det viktigaste av allt är att vi ser det positiva hos varje barn, vi ser vad de kan och koncentrerar oss på det, säger Anna Karlberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!