Fabrikens placering klar

Den planerade asfalt- och betongfabriken placeras troligen på Torpgärdans västra industriområde. Etableringen har oroat boende först i Sävast och senare i Gruvberget.
- Vi har inte tid med överklaganden, säger Lars Olofsson, VD för Asfaltbeläggningar.

BODEN2006-10-11 06:00
Kuriren har tidigare skrivit om sametableringen mellan de två företagen Asfaltbeläggningar i Boden och Swerock. Båda företagen ingår i Peabkoncernen och ska starta en asfalt- och betongfabrik i Boden. Men planerna har stött på patrull. Först var det tänkt att fabriken skulle placeras i Sävast, eftersom det båda inblandade företagen såg stora fördelar med läget, det vill säga närheten till Luleå.

Mötte protester
Men Sävastbor protesterade mot bygget och en ny plats för etablering föreslogs, nämligen intill Gruvberget. Även där blev de boende upprörda och protesterade mot fabriksetableringen och den ökning av tung trafik som man befarade skulle bli i området.
Nu är det Torpgärdans västra industriområde som gäller som etableringsplats. Som namnet säger är det område där det finns flera industrier sedan tidigare. Nu ska en ny bygglovsansökan lämnas in. Lars Olofsson hoppas att det ska gå vägen den här gången, utan protester.
- Egentligen tycker jag att det är fördjäkligt att vi måste flytta dit, men vi har inte tid att hålla på med överklagningsärenden, säger han.
Lars Olofsson konstaterar att Torpgärdans västra industriområde långt ifrån är en lika bra plats för fabriken som det tidigare aktuella området i Sävast.
- Ekonomiskt är det sämre. Det är ingen bra mark, men det är det och för sig inte vid Gruvberget heller. Sävast var den idealiska platsen.

Noll påverkan
Han han svårt att förstå folks protester mot fabriken.
- De har klagat på att det körs mer lastbilar på vägarna, men det är väl därför man bygger vägar? I Gruvberget skulle kommunen dessutom undersöka om det kunde byggas en gång- och cykelbana. Jag förstår inte riktigt, men det är ju mitt sätt att se det. Själva fabriken skulle ha noll påverkan på dem som bor i området.
Han tillägger:
- Folk klagar på att det blir fler lastbilar som kör. Fabriken innebär 7.000 fler lastbilar per år, det körs 7.000 lastbilar varje dag mellan Boden och Luleå.
I april nästa år är det tänkt att fabriken ska komma igång med de första betongleveranserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om