Fler olyckor sedan EU-mopeden kom

I måndags skadades en 15-årig pojke i en mopedolycka i Boden. Tidigare i höst skadades en annan mopedist i samma ålder när han blev påkörd av en bil i Harads.
? Mopedister är mer oskyddade i trafiken bland bilarna, säger Åsa Viklund, Vägverket.

BODEN2005-09-29 06:30
Åsa Viklund är projektledare inom trafiksäkerhet vid Vägverket region Norr. Hon uppger att antalet mopedförare och därmed också olyckor ökat betydligt sedan EU-moped av typen klass ett infördes för några år sedan. En sådan moped får gå maximalt 45 kilometer i timmen. Den ska vara registrerad och föraren måste ha fyllt 15 år. Dessutom krävs förarbevis för att få köra den, om man inte redan har körkort för bil eller traktor.<br>&nbsp;? Det innebär att den inte får köras på cykelbanor. Så fort det blir högre hastigheter blir det också fler incidenter och olyckor, säger Åsa Viklund.<br>Sedan EU-mopeden klass ett infördes har också antalet mopedister ökat rejält.<br>&nbsp;? Det har blivit en uppgång.<br>Hittills i år har två mopedister i länet skadats allvarligt vid olyckor. 18 personer har skadats lindrigt. Ingen har omkommit. Uppgifterna om skadorna är dock något osäkra, eftersom de kommer från poliser som varit ute på olycksplatsen.<br>&nbsp;? Det kan tillkomma saker som komplicerar skadorna, säger Åsa Viklund.<br>21 skadade<br>Förra året omkom inte heller någon i Norrbotten, antalet allvarligt skadade uppgick till åtta personer. 13 personer skadades lindrigt. Statistiken för i år och förra året visar att de allra flesta mopedolyckor inträffar med mopeder av okänd klass och med mopeder av klass ett. Med mopeder av klass två har tre olyckor inträffat hittills i år. Moped klass två är också en EU-godkänd moped, som inte får gå fortare än 25 kilometer i timmen. Den rekommenderas att köras på gång- och cykelbanor.<br>Vägverket har gjort en utredning och tittat på alla dödsolyckor i hela landet med mopeder inblandade från 1997 till 2001. Utredningen går under namnet ?Moped-OLA?. Under den tiden omkom 58 personer i olyckor med moped.<br>&nbsp;? Vi har sett att 15-åringar är ganska mycket inblandade i den här typen av olyckor, säger Åsa Viklund.<br>100 kilometer i timmen<br>Enligt henne stämmer resultatet av denna undersökning även bra in på hur det ser ut i Norrbotten.<br>I 23 av fallen där personer omkommit i mopedolyckor konstaterades det att mopederna var trimmade och gick upp emot 100 kilometer i timmen. De flesta mopedolyckorna med dödlig utgång har inträffat på vägar med hastighetsbegränsning på 50 eller 70 kilometer i timmen.<br>&nbsp;? Vi vet att det är vanligt förekommande med trimmade mopeder. Det som är tragiskt är att de allra flesta föräldrar vet om att ungdomarna trimmar, en del hjälper dem till och med att göra det, säger Åsa Viklund.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om