Fler turer när Norrtåg tar över

Norrtåg är ute och upphandlar tåg. Inom en vecka får vi veta vilka tåg som ska gå i regiontrafiken 2011. Regina från Bombardier eller Alstoms Lirextåg. Norrtåg lovar inte högre hastigheter, men fler förbindelser Kiruna-Luleå jämte nystart för Luleå-Umeå

ALTERNATIV REGINA. Det här tåget har synts på spåren i Norrbotten tidigare. Bland annat mellan Luleå och Umeå.

ALTERNATIV REGINA. Det här tåget har synts på spåren i Norrbotten tidigare. Bland annat mellan Luleå och Umeå.

Foto: Bombardier

BODEN2008-09-19 06:00
Regeringen beslöt på torsdagen att ge länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland tillstånd att köra Sundsvall-Storlien och på järnvägsnätet norr därom.-  Sista statliga beslutet som krävdes. Nu är det bara att åka, säger Olle Tiderman, Norrtågs trafik- och projektchef.Norrtåg är just nu inne i upphandling av tåg för Botniabanan samt sträckorna Kiruna-Luleå-Umeå. Inom en vecka bestämmer man sig vem som får leverera de tolv tågen.Tre av dessa sätts in på Umeå-Luleå-Kiruna-Umeå.Två om saken
Två företag tävlar om Norrtågs gunst. Bombardier går fram med sin Regina - tidigare känd från trafiken Luleå-Umeå - som levereras i en moderniserad version.Alstom har sitt Lirextåg som i en variant i dag går i regionaltrafiken i Stockholmsområdet.Båda tillverkarna anpassar sina tåg till trafik på längre sträckor i Norrland. En fråga som studeras speciellt är nya klimattypen med temperatursvängningar mellan kusten och inlandet.I augusti 2011 dras hela järnvägssystemet igång, både på Botniabanan och trafiken i Norrbotten. Detta efter viss försening på grund av att Ådalsbanan inte är färdigrustad förrän vid den tidpunkten.Norrtåg kommer inte att vara operatör, utan handlar upp trafiken från SJ, Veolia. Eller annat företag eftersom fler lär lura i vassen.-  Det Norrtåg gör är att vi sköter beställningar, bakgrundsplanering och upphandling.Trafiken på Norrbottensspåren anpassas till de hastighetsbestämmelser som finns i dag. Det är inte tågen som utgör begränsningen, utan strukturen på Malmbanan och norra stambanan.Axar bättre
Däremot kan vissa mindre tidsvinster göras i och med att nya tågen accelererar bättre. -  Men det blir inga remarkabla skillnader, säger Olle Tiderman. Vad som är positivt är att Banverket planerar vissa investeringar, vilket kommer att ge effekt.Bland annat handlar det om mötesstationer.Umeå-Luleå får tre dubbelturer per dag och kanske körs några direktförbindelser Sundsvall-Luleå. -  För Kirunatrafiken blir det tre dubbelturer. En bra konkurrensfördel om man jämför med bil eftersom järnvägen är närmare än landsvägen.SJ:s nattåg kommer att gå parallellt med det regionala tågutbudet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om