Galten - best i test
Sina åtta ton till trots är personterrängbilen Galten förvånansvärt smidig. Men det gäller att behålla kontrollen och inte gasa på för hårt.
INSTRUERAR. Michael Thörnäs, I 19, visade Kurirens utsända hur fordonet skulle rattas.
Foto: Petra Isaksson
Vid min sida har jag Michael Thörnäs, I 19, som ger ytterst pedagogiska instruktioner om hur fort jag ska köra och när jag ska bromsa. Bara en mindre hastighetsökning visar att det inte är helt enkelt att manövrera Galten efter en tvär inbromsning. Det ska erkännas att jag är ganska feg och det är väl därför konerna står kvar på övningsbanan.- Med beröm godkänt, säger Thörnäs.- Om du bara gjort lumpen kan du ansöka om att bli förare av Galten i Afghanistan. Nu har jag ju inte gjort lumpen, men jag kan i alla fall skryta om att jag rattat omkring ett verkligt tungt fordon, där varje däck väger 180 kilo och där det faktiskt kräver viss styrka bara att stänga dörren. Galten må vara stor, men den är inte klumpig. Tvärtom. Med både automatisk växellåda och servostyrning känns den faktiskt riktigt smidig. Säkerhet? Skyhög, givetvis. Den är utrustad med både min- och splitterskydd och har gallerförsedda fönster. Körglädje? Javisst, även om det gnistrande vackra vintervädret säkert gjorde sitt till för upplevelsen. Estetiskt tilltalande? Nja. Finns vad jag vet bara i militärgrönt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!