Galten - best i test

Sina åtta ton till trots är personterrängbilen Galten förvånansvärt smidig. Men det gäller att behålla kontrollen och inte gasa på för hårt.

INSTRUERAR. Michael Thörnäs, I 19, visade Kurirens utsända hur fordonet skulle rattas.

INSTRUERAR. Michael Thörnäs, I 19, visade Kurirens utsända hur fordonet skulle rattas.

Foto: Petra Isaksson

Boden2009-03-03 06:00
Testkörning av terrängbilen Galten. Förare, undertecknad. Antal körda mil i militärt terrängfordon, noll. Är väl inte sämre än de flesta på att köra bil, men ser den främst som ett transportmedel. Att säga att jag går igång på pansarbeklädda fordon modell större vore en klar överdrift. Men. Eftersom jag inte har några planer på att utbilda mig inom Försvarsmakten lär chansen att få framföra ett militärt terrängfordon knappast yppa sig igen, så det gäller att ta vara på möjligheten. Innan jag kliver in i bilen förvissar jag mig om att alla militärer på plats är införstådda med att kollegan ligger bakom hela idén om att det är jag som ska agera testförare. Utifall att något oförutsett skulle inträffa. Men inte ens den sämsta chaufför borde kunna åsamka Galten någon större skada på den öppna körbanan. Tydliga instruktioner
Vid min sida har jag Michael Thörnäs, I 19, som ger ytterst pedagogiska instruktioner om hur fort jag ska köra och när jag ska bromsa. Bara en mindre hastighetsökning visar att det inte är helt enkelt att manövrera Galten efter en tvär inbromsning. Det ska erkännas att jag är ganska feg och det är väl därför konerna står kvar på övningsbanan.- Med beröm godkänt, säger Thörnäs.- Om du bara gjort lumpen kan du ansöka om att bli förare av Galten i Afghanistan. Nu har jag ju inte gjort lumpen, men jag kan i alla fall skryta om att jag rattat omkring ett verkligt tungt fordon, där varje däck väger 180 kilo och där det faktiskt kräver viss styrka bara att stänga dörren. Galten må vara stor, men den är inte klumpig. Tvärtom. Med både automatisk växellåda och servostyrning känns den faktiskt riktigt smidig. Säkerhet? Skyhög, givetvis. Den är utrustad med både min- och splitterskydd och har gallerförsedda fönster. Körglädje? Javisst, även om det gnistrande vackra vintervädret säkert gjorde sitt till för upplevelsen. Estetiskt tilltalande? Nja. Finns vad jag vet bara i militärgrönt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om