Halvårs väntan på uppehållstillstånd

Ekram Karims fru skulle förnya sitt uppehållstillstånd. Det skulle ta cirka två veckor. Sedan kom en obehaglig överraskning. Väntetiden kunde vara upp till ett halvår.

SÄRBEHANDLING. Ekram Karim anser att hans fru har utsatts för negativ särbehandling på Migrationsverket.
  Foto: Linda Kask

SÄRBEHANDLING. Ekram Karim anser att hans fru har utsatts för negativ särbehandling på Migrationsverket. Foto: Linda Kask

Foto: Fotograf saknas!

Boden2010-10-15 06:00
Ekram Karim, egen företagare i Boden, har själv bott i Sverige i 30 år. För 2,5 år sedan gifte han sig med sin fru Nourelhouda Rebhi, som kommer från Tunisien. När en person beviljats uppehållstillstånd via anhöriganknytning, exempelvis äktenskap, tillämpas så kallad uppskjuten invandringsprövning. Det uppehållstillstånd som beviljas gäller då i två år. Om personen efter två år vill fortsätta att bo i Sverige måste hon eller han lämna in en ansökan om nytt uppehållstillstånd som utreds av handläggare hos tillståndsenheten på Migrationsverket. För en månad sedan skulle Nourelhouda Rebhi göra en sådan ansökan. Hon fick besked av en handläggare att hon skulle betala en avgift på 1.000 kronor. För Nourelhouda Rebhi är ärendet brådskande, eftersom hon planerar en resa till hemlandet inom kort. Hennes mamma är svårt sjuk och ska genomgå en operation i slutet av oktober. Enligt Ekram Karim informerades de om att handläggningen av ärendet skulle ta en till två veckor. - Efter ett par veckor fick vi veta att vi fyllt i fel blankett. Vi fyllde i en ny och fick då veta av en annan anställd att det skulle kosta 500 kronor, inte 1.000. Den 5 oktober lämnade vi in blanketten och betalade med kort. När jag kontrollerade kvittot såg jag att vi ändå fått betala 1.000 kronor. Kritisk
Han gick tillbaka och felet korrigerades. - Men människor som besöker Migrationsverket kan ofta ingen svenska. En person kan inte säga att det kostar 1.000 kronor, medan en annan säger 500. Det tyder på dåliga kunskaper hos Migrationsverkets personal. När blanketten lämnats in fick Nourelhouda Rebhi veta att det kunde dröja upp till sex månader innan hennes ärende var klart. Hon blev förtvivlad, då hon kan få svårt att återvända till Sverige om inte uppehållstillståndet finns i hennes passhandlingar när hon ska resa tillbaka från Tunisien. - Hon blev chockad och mår jättedåligt. Hon har inte orkat jobba. Hon har blivit utsatt för negativ särbehandling, menar Ekram Karim. Skrev brev
Med hjälp av sin revisor skrev han ett brev som han lämnade till Migrationsverket. När han lämnade in det talade han med ytterligare en handläggare och förklarade hustruns situation. Kort efteråt ringde handläggaren upp honom och gav besked om att hustruns ärende nästan var klart, sannolikt skulle hon få besked redan kommande vecka. - Men så här får det inte gå till. Olika handläggare kan inte lämna olika besked. Migrationsverket är en myndighet och de som jobbar där måste vara kompetenta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om