Han har jobbat i branschen i nÀra pÄ tre decennier, John Hedberg pÄ Coop SveafÀltet i Boden. Vi trÀffar honom för att snacka vilka grepp de tar till för att fÄ kunderna att handla mer, bli gladare och vilja komma tillbaka.
â Start och mĂ„l. De Ă€r grunden. Du ska tidigt se nĂ„got som lockar, som kanske fĂ„r dig pĂ„ bĂ€ttre humör, som kanske tröstar? GĂ€rna nĂ„got som slĂ€cker törsten nu pĂ„ sommaren, sĂ€ger Hedberg och varorna i starten pĂ„ SveafĂ€ltsbutiken ger just den signalen â dĂ€r stĂ„r nedsatt fruktdricka och pockar pĂ„ uppmĂ€rksamhet.
Vi vandrar genom affÀren som ligger ett par hundra meter frÄn Bodens centrum. Det Àr förmiddag, det Àr lugnt. John vÀntar pÄ lastbilen som ska komma med varor, sÄ vi hinner titta runt en stund. Snabbt landar blicken pÄ skyltar som ska fÄ dig tÀnka du sparar medan du i sjÀlva verket spenderar pengar.
â Det finns strikta regler kring det dĂ€r. Vi fĂ„r ju inte luras, men vi fĂ„r locka. Om en gurka just nu kostar sex kronor och vi skriver "Du sparar 8 kronor" dĂ„ Ă€r det sant utifrĂ„n att vi vet utgĂ„ngspriset, berĂ€ttar Hedberg.
PÄ sÄ vis skapas ett win-win förhÄllande. Kunden kÀnner den gjort ett kap, affÀren har fÄtt den att handla.
â Men priset Ă€r inte lika ofta som folk tror det som avgör om du köper en vara eller inte. Vi ser till exempel att ord som visar det Ă€r en svensk vara, kanske rent av producerad i nĂ€romrĂ„det, gĂ„r allt bĂ€ttre.
Johan berÀttar att man i Finland satsat mycket pÄ att trycka pÄ det nationella.
â Fazer började till exempel ha en finsk flagga pĂ„ förpackningarna. Det dĂ€r Ă€r en drive vi kommer köra i höst â visa att varan kommer frĂ„n Sverige.
Hedberg berÀttar att en fördel för handeln Àr att kunder ofta Àr lÀttpÄverkade.
â Svensken Ă€r tĂ€mligen splittrad i affĂ€rer. En undersökning frĂ„n Handels visar att tvĂ„ av tio svenskar som gĂ„r in i en affĂ€r inte vet vad de ska handla dĂ€r.
Splittring ger fördel med andra ord. SÄ Àven kÀnslighet.
â Vi ser att mycket handlar om belöning. Vi Ă€r ju lite smĂ„deprimerade i Sverige, sĂ„ vi behöver faktiskt fĂ„ veta att en chipspĂ„se Ă€r ganska gott. Kunden vĂ€ljer unna sig en, stoppar i korgen, blir pĂ„ bĂ€ttre humör. Och en glad kund handlar mer Ă€n en missnöjd.
Just det psykologiska har stor betydelse.
â Man ska minnas att vi svenskar Ă€ven Ă€r ett ganska ensamt folk. Det kan vara sĂ„ att en kund kommer hit och vi blir pĂ„ sĂ„ vis kanske en av fĂ„ sociala kontakter den har. SĂ„ den som sitter i kassan och hĂ€lsar kanske Ă€r den enda som sĂ€ger hej till den mĂ€nniskan den dagen?
Coop SveafÀltet Àr en till ytan mindre affÀr pÄ 640 kvadrat vilket Àr tio gÄnger mindre Àn exempelvis Stora Coop nÄgra hundra meter bort.
â Det kan vara en fördel. De som kommer till oss kĂ€nner igen oss, det blir en familjĂ€r stĂ€mning och en slags trygghet i vardagen. Personligt tilltal.
Butiksytan gör Àven att affÀren pÄ kort tid tas frÄn start till mÄl.
â Det Ă€r vĂ€ldigt bra. MĂ„nga passerar hĂ€r snabbt och ska kvickt fort komma Ă„t det de Ă€r ute efter. Eller sĂ„ Ă€r det 200 soldater som stĂ„r hĂ€r. DĂ„ ska det gĂ„ undan. DĂ€r blir snabbkassorna dĂ€r kunderna scannar sjĂ€lva en viktig faktor. Det mĂ„ste flyta pĂ„, annars skapas irritation.
För att göra atmosfÀren mjukare och lugnare finns Àven andra knep.
â Dofter. Vi har en luftmaskin som sprider olika dofter, just nu luktar det te hĂ€r. Kanske inte mĂ€rks sĂ„ mycket, men doften finns dĂ€r och bidrar till att det kĂ€nns frĂ€scht, sĂ€ger Hedman och ler nöjt.