Här är lärandet ett äventyr
De ska rädda skogens djur från de onda mostronerna. Då krävs det samarbete, kamratskap och en hel del tålamod. Just nu har skolbarn i Boden äventyrspedagogik på schemat.- Det roligaste var när vi skulle få upp en orm, säger Oskar Walton.
- Äventyrspedagogik är en alternativ lärstil, barnen lär sig genom att uppleva och lösa problem.
Bottenlös myr
Barnen har gjort en del av arbetet i skolan under några veckor, nu ska de förbereda sig ordentligt och ta sig igenom olika stationer i skogen. Det handlar bland annat om att ta sig över en bottenlös myr, inte på riktigt, men väl i fantasin. Ingen får sätta fötterna utanför de träplattor som hela tiden ska flyttas efter. Snubblar någon får gruppen börja om. Att vänta på varandra och tillsammans klura ut hur problemen ska lösas är nödvändigt.
Sanna Wennskog leder fem av sina kamrater, som har förbundna ögon, genom olika hinder. Hon är den enda som får titta och måste se till att kompisarna hänger med. Barnen sitter fast i varandra med fötterna.
Samlas kring lägereld
- I Sävast har vi kört det under fem år nu, men i år har vi fått pengar för att alla 15 låg- och mellanstadieskolor ska kunna vara med. Någon klass från varje skola deltar, intresset har varit jättestort, säger Lena Anglöw.
På kvällen återvänder barnen till skogen tillsammans med föräldrar. Då samlas de kring en lägereld och sedan börjar deras uppdrag på allvar. Då ska de med hjälp av föräldrarna ta sig fram i skogen i mörkret och söka ledtrådar, bara med ficklampor som hjälp.
- Det stärker dem otroligt mycket, säger Lena Anglöw.
Fakta
äventyrspedagogik
Äventyrspedagogiken innebär ett sätt att se på lärande och utveckling ur ett helhetsperspektiv. Metoderna och aktiviteterna är utformade så att de flesta av skolans ämnen och kunskapsområden kan ingå, men också så att deltagarna kan lära mer om sig själva och hur de fungerar i sin grupp. Stor vikt läggs på hälsoarbetet, både ur ett fysiskt och socialt perspektiv.
Syftet med äventyrspedagogik är att erbjuda spännande sätt att lära sig och undervisa, samt utveckla den personliga kompetensen i att kunna samarbeta och fungera bra i sin grupp. Syftet är också att utveckla samspel och positiva relationer i gruppen och skapa en mer positiv bild av skolan som en plats där man både kan göra spännande saker och samtidigt lära sig olika saker. Sven-Gunnar Furmark är en förgrundsgestalt inom äventyrspedagogiken i länet.
Källa: Luleå tekniska universitet.
Syftet med äventyrspedagogik är att erbjuda spännande sätt att lära sig och undervisa, samt utveckla den personliga kompetensen i att kunna samarbeta och fungera bra i sin grupp. Syftet är också att utveckla samspel och positiva relationer i gruppen och skapa en mer positiv bild av skolan som en plats där man både kan göra spännande saker och samtidigt lära sig olika saker. Sven-Gunnar Furmark är en förgrundsgestalt inom äventyrspedagogiken i länet.
Källa: Luleå tekniska universitet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!