Här rekryterar man och gör affärer

Load up North är en tung mässa i växande branscher. Den arrangeras för femte gången i Boden. Där rekryterar företag personal och gör affärer. Nästan 1000 elever besöker mässan.

14-åringarna Emma Bergman, Vidsel, och Denise Sahin, Vistträsk, säger att intresset styr yrkesvalet och att de kanske i framtiden blir mer intresserade av branscherna på mässan. De tycker det är roligt att se vad alla gör och kanske tester någon maskin.

14-åringarna Emma Bergman, Vidsel, och Denise Sahin, Vistträsk, säger att intresset styr yrkesvalet och att de kanske i framtiden blir mer intresserade av branscherna på mässan. De tycker det är roligt att se vad alla gör och kanske tester någon maskin.

Foto: LENA TEGSTRÖM

BODEN2018-08-30 19:54

Maskiner, transport, väg- och anläggning samt jord och skog finns representerade på mässan.

Det är sjätte gången som Load up North arrangeras. En gång var man i Skellefteå, men dit kommer man inte att åka tillbaka.

– I Boden är det perfekt. Det har fungerat klockrent, säger Bo Sandström, projektledare.

Kommande år ska mässan varvas mellan Boden och Umeå. På årets mässa finns det omkring 140 utställare.

– Flera av utställarna kommer hit med nyheter. Det är också spännande, säger Erik Säfvenberg, pressansvarig.

Det finns helt nya utställare på plats, såsom Wibax från Piteå, Mercedes Sverige och Man Lastbilar.

– Vi har de flesta stora på maskinsidan här. Det är fantastiskt att de år efter år kommer upp till Boden, som inte ligger närmast. Jag inbillar mig att fraktkostnaderna inte är billiga, men de ser ett värde i att komma hit, säger Bo Sandström och tillägger att företagen gör bra affärer där.

– De säger själva att man uppe i norr gör affärer på plats. Många av utställarna behöver inte frakta hem någonting av det de har med sig och det tycker de är helt unikt.

Nyheten för i år är Truck Meet. Det kommer motivlackade lastbilar från hela Sverige ända nerifrån Skåne.

– Det är en helt ny satsning. 52 lastbilar kommer hit och det blir som en utställning. De ska också tävla. Det är olika klasser, till exempel inredning och lack. Det är ett enormt intresse kring det, säger Bo Sandström.

På torsdag kväll körde flertalet av dem genom centrala stan.

För andra året fortsätter mässan med utbildnings- och rekryteringssatsningen. Branschen skriker efter arbetskraft och omkring 900 skolungdomar från hela Norrbotten bussas till mässan. Där får de lära sig mer om branscherna.

Många söker folk, bland annat Kaunis Irons. Jonas Dahlberg, tillförordnad VD för Nolia, har talat med företaget och säger att det ska ha 120 chaufförer.

– De har 70 kvar att rekrytera till våren.

Bo Sandström poängterar att rekryteringen är ett viktigt ben i mässan.

– Den här satsningen är också ett sätt att få fler ungdomar att börja välja de utbildningar som ger jobb. De får göra många aktiviteter här.

Plattformen kallas i år för Skills for the future. Det finns simulatorer och demokörning där elever och även besökare kan testa maskiner.

Nolia är arrangör tillsammans med Boden Arena och Jonas Dahlberg tycker att mässteamet har byggt en fin mötesplats.

– Nolias uppdrag är att utveckla näringsliv och samhälle. Det kommer väl till pass här där vi har så många branscher så vi får ut mycket av träffarna. Det är alltid roligt att komma till Boden.

De räknar med 6000-7000 besökare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om