Inga nya aktörer på Norrbottens järnvägar

Samma järnvägsföretag som tidigare. Och liknande volymer. Så är läget när företagen söker tid på spåren i Norrbotten för 2015.

Kända namn. Inga nya aktörer dyker upp på norrbottniska spåren efter nyår. SJ och Botniatåg vill båda ha plats i tidtabellerna.

Kända namn. Inga nya aktörer dyker upp på norrbottniska spåren efter nyår. SJ och Botniatåg vill båda ha plats i tidtabellerna.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-04-15 13:44

Totalt i Sverige är 45 järnvägsbolag intresserade att köra tåg och få tid på de svenska spåren inför omläggningen av tidtabellerna. Samma procedur fortgår varje år. Fortsatt konkurrens förutspås på Stockholm-Göteborg där nykomlingen MTR Nordic AB vill utöka sina turer med två avgångar per dag.

Här uppe i norr är det lugnt. På persontrafiksidan vill SJ Norrlandståg köra liksom Botniatåg, operatör åt Norrtåg.

Kända namn

Samma sak gäller för godstrafiken. De vanliga namnen dyker upp, bland annat Green Cargo, Cargonet, LKAB och Real Rail.

Jonas Westlund, chef för Försäljning på Trafikverket, har gjort en snabb koll på läget gällande antal tåg.

– Bedömningen är att det blir ungefär samma som i dag.

Stor ökning

Senaste 20 åren har trafiken på järnvägarna i Sverige ökat med 42 procent. Att göra en tågplan med tider för alla tåg och banarbeten är ett mycket komplicerat arbete som utförs av Trafikverket. 1,5 miljon tågrörelser och 2.000 banarbeten ska läggas ut och samlas i en nationell tågplan. Helst ska alla aktörer också vara nöjda med den tilldelning som görs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om