Ingen kris ännu för ARE-tågen

Arctic Rail Express rullar ännu i oförminskad omfattning. Trots lågkonjunkturen. Men fiskkris i Norge kan minska fraktunderlaget.

INGEN KRIS ÄNNU. Godståget Arctic Rail Express Oslo-Sverige-Narvik, här vid lastning i Oslo, har ännu inte vidgåtts någon fraktminskning. Norsk fiskkris kan dock ge ett tapp. Foto: CARGONET

INGEN KRIS ÄNNU. Godståget Arctic Rail Express Oslo-Sverige-Narvik, här vid lastning i Oslo, har ännu inte vidgåtts någon fraktminskning. Norsk fiskkris kan dock ge ett tapp. Foto: CARGONET

Foto: Cargonet

Boden2009-02-04 00:20
Godståget ARE, Arctic Rail Express, körs i första hand mellan Narvik och Oslo. Rutten går via Sverige och Malmbanan. Tåget utgör en viktig länk mellan södra och norra Norge. Främst fraktas färskvaror norrut och fiskprodukter söderut.Tio tåg per vecka har sedan tidigare gått i vardera riktningen. Och så är det fortfarande, trots finanskriser och lågkonjunktur även i Norge.-  Men tillväxten är inte som tidigare, utan något lägre, säger Bjarne Wist, informationsdirektör i Cargonet, Oslo, till Kuriren. Det kan nog tillskrivas konjunkturutvecklingen. Fast situationen är inte sådan att vi drar ner på kapaciteten.En fiskkris är under uppsegling i Norge. Fiskexportörerna i Nordnorge betecknar läget som katastrofalt. -  Vi tjänar inte pengar på vad vi producerar och säljer. Situationen är rätt och slätt helt sjuk, säger Jan-Arne Kvalsvik, Norfra, en av de stora exportörerna, till NRK.Höjda torskpriser, större torskkvoter och finanskris har gjort att marknaden sett sig om efter andra fiskslag än torsk. Förra året exporterade Norge torsk och annan vitfisk för tio miljarder kronor. Näringen ropar nu på krispaket.Bjarne Wist:-  Ännu har krisen inte slagit mot transporterna. Men vi följer utvecklingen och ser över vår kapacitet allteftersom.
Cargonet ägs till 55 procent av Norges Statsbaner, NSB, och till 45 procent av svenska Green Cargo AB. 26 godsterminaler finns i Sverige och Norge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om