Känslor i svallning om skolor

Remisstiden var alldeles för kort, tyckte många. Ändå är det en diger lunta med synpunkter som nu landar på BUN-politikernas bord. Frågan om skolornas framtid i Boden väcker mycket känslor.

BODEN2006-12-01 06:00
Remisstiden gick ut den 24 november och svaren har minst sagt strömmat in till barn- och utbildningsförvaltningen. Föräldrar, elever, landsbygdsråd, verksamhetsstyrelsen och andra grupper har lämnat sina synpunkter på det tjänstemannaförslag om anpassningen av skolan och förskolan i Boden. I högen med remissvar finns synpunkter om alltifrån trafiksäkra skolvägar till byaskolans betydelse för landsbygdens framtida överlevnad.

Mindre fritid konsekvens
Många av svaren är mycket utförligt skrivna, exempelvis remissvaren från skolan i Svartlå. Där har verksamhetsstyrelser pekat på konsekvenser av förskolans och låg- och mellanstadiets föreslagna flytt till förskola och skola i Bredåker. Om eleverna som går i fem-sexan och den föreslagna flytten av dem till Harads skola konstaterar verksamhetsstyrelsen att det bli betydligt mer bilkörning för barnens föräldrar. "Det inkräktar avsevärt på den tid familjen har tillsammans per dag och den tid som barnet har att utföra några fritidsaktiviteter, läxläsning
eller att vara med vänner hemma. Mindre fritidsaktiviteter innebär mindre rörliga barn, vilket leder till mer fetma, tröttare barn och sämre studieresultat..."
I remissvaren från Svartlå beskriver dessutom några familjer sin specifika livssituation och hur den föreslagna skolnedläggningen kan förändra den. "Från att ha levt i fullkomlig harmoni så har vårt liv fyllts av oro och förtvivlan, allt på grund av er vilja att lägga ned Svartlå skola och förskola", skriver ett föräldrapar med småbarn.

Samarbete över gräns
När det gäller Unbyns skola och förslaget om att flytta sexorna därifrån till Korpen har byautvecklingsgruppen gått samman med byautvecklingsgruppen i närliggande Avan, Luleå kommun. Där föreslås att möjligheterna till samverkan mellan skolorna i de två byarna bör utredas. "Tillsammans har de två skolorna ett större elevunderlag, vilket gör att variationer i elevantal enklare kan jämnas ut. Samutnyttjande av lokaler och lärarresurser är andra möjligheter som kan skapas", står det i remissvaret från byagrupperna.

För kort remisstid
Hela tiden återkommer påpekanden om att remisstiden har varit alltför kort. Undermåligt underlag, obefintlig delaktighet och svårigheter att kunna se hur kommunen genom de föreslagna åtgärderna behåller samma eller förbättrad kvalitet i förskolorna och skolorna. Det är också återkommande åsikter. Men det finns även positiva synpunkter på förslaget. Förskolor med 16 platser per avdelning välkomnas, det gör även delen om att personal vid förskolorna ska ha pedagogisk utbildning. "Men det måste ske på ett naturligt sätt, att pedagogisk personal tillsätts vi pensionsavgångar och nyanställningar" står det i ett av svaren.
Föräldrarna till elever vid Centralskolan i Bodens centrum uttrycker förståelse för att en lokalanpassning är nödvändig, men skriver: "Vårt förslag är ett behålla Centralskolan och att genomföra förändringarna stegvis..."
Den 14 december fattar BUN beslut i ärendet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om