Körkortet är en genväg till jobbet

Körkortet är en värdefull biljett för de nya svenskarna in i arbetslivet. På SFI i Boden kan teorin läsas in. -  Lätt att köra i Sverige, jämför Mongi Daaji med Tunisien.

SPÄNN RÄTT. Bo Carlsson och Kurt Holmqvist, FMK Luleå-Piteå och arbetande för NTF, ser till att bältet sitter rätt i krocksläden under SFI:s trafikdag.  Foto: Håkan Zerpe

SPÄNN RÄTT. Bo Carlsson och Kurt Holmqvist, FMK Luleå-Piteå och arbetande för NTF, ser till att bältet sitter rätt i krocksläden under SFI:s trafikdag. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-10-16 06:00
SFI, Svenska för invandrare, har trafiktema på tisdagen. Barnsäkerhet i bil, krocksläde och "volta" med bil finns i programmet.Medeni Gezici, Turkiet, kör tills vidare moped i Boden.-  Det är mer olyckor i trafiken i Turkiet. Och körkort ... många kör utan. När jag åker bil här använder jag alltid bälte, vilket inte alla gör i Turkiet.Kuriren pratar också med Lars Karlsson, lärare på grundvux. En av SFI-elevernas populäraste kurser är körkortsteori.-  Eleverna har upptäckt att de måste ha körkort för att få ett jobb. Exempelvis för att frakta en vara från ett ställe till ett annat. Eller att få arbete inom hemtjänsten.Körkortsteorin är knepig nog för oss svenskar.-  Och ännu svårare för de som inte har svenska som modersmål. Men eleverna är hur motiverade som helst, berömmer Lars Karlsson.Mongi Daaji kämpar med trafikfrågor framför datorn. Han har tunisiskt körkort och ska ta svenskt.-  Förstår jag bara frågan på svenska går det rätt bra. Svenska trafikregler är krångliga, anser han. Men att köra går bättre än i Tunisien.-  Trafiken där är svår. Det är trångt. Och man kan exempelvis inte vara säker på att bilisterna använder blinkers. I Boden kör alla rätt, använder blinkers och det finns trafikljus.
På trafikdagen för SFI-eleverna berättade Kurt Holmqvist och Bo Carlsson, FMK Luleå-Piteå och engagerade av NTF, om bilbälte och vinterjackor.Man ska aldrig sätta midjebältet utanpå jackan. Jackan gör att det blir ett glapp mellan kroppen och bältet. Vid en krock kastas kroppen framåt några centimeter mot bältet och skador kan uppstå.Antingen hissar man upp jackan eller knäpper upp den och sätter bältet innanför. Då skyddar bältet bäst. Både för nya och gamla svenskar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om