Krav på saltstopp

Upphör med vägsaltet eller dra om 97:an.
Kravet kommer från ett 70-tal fastighetsägare i Sävastnäs som får vägsalt från riksväg 97 i sitt dricksvatten.
? Att låta föroreningarna fortsätta är ett lagbrott, säger byaåldersmannen Gösta Harlin.

BODEN2005-11-21 06:30
Kuriren har tidigare berättat om att klorid påträffats i vattentäkten i Sävastnäs. Upptäckten gjordes för flera år sedan av vattenföreningen i området, ett 70-tal fastigheter får sitt dricksvatten från vattentäkten. <br>Vattenföreningen kontaktade Bodens kommun som uppmanade dem att mäta halten av klorid vilket varken finns naturligt i marken eller älven. Mätningarna visade på en liten men stadig ökning av just klorid. <br>Att det finns klorid i vattentäkten vittnar om att vägsalt från riksväg 97 letat sig ned i täkten, men det är även en indikation på att andra föroreningar från vägen också hittar dit. <br>Fler provtagningar<br>Bodens kommun planerar att ålägga Vägverket som är ansvariga för 97:an att utföra vidare provtagningar men föreslår samtidigt att dricksvattenförsörjningen ska lösas med kommunal anslutning (se artikel intill).<br>Byaåldersmannen Gösta Harlin säger att de bosatta i Sävastnäs inte är intresserade av att lösa dricksvattenfrågan via kommunal anslutning.<br>&nbsp;? De har ganska nyligt investerat i nya ledningar och tycker att de har bra och billigt vatten, säger han.<br>Upptäckten av klorid i vattnet gjordes som sagt för ett antal år sedan. Att låta föroreningen fortsätta som den fått göra är enligt Gösta Harlin ett brott mot miljöskyddslagstiftningen.<br>&nbsp;? Enligt miljöbalken måste den som förorenar omedelbart upphöra med det. Föroreningen måste hävas, vägsalt i dricksvattnet är ju rent ohälsosamt och förstör njurarna, säger han och påpekar att det dessutom är oroväckande då det tyder på att även andra föroreningar kan finnas i vattnet.<br>?Sluta salta?<br>Fastighetsägarna kräver att Vägverket ska sluta salta den aktuella vägsträckan eller att väg 97 ska dras om. När vägutredningen för 97:an pågick för en tid sedan fanns ett alternativ där vägsträckan från Sävast till Sunderbyn flyttades närmare järnvägen. Ett alternativ som även förordades av länsstyrelsen.<br>&nbsp;? Man skulle kunna låta vägen till Sunderbyn gå där det inte finns någon bebyggelse och inga korsningar. Då skulle man för en billig peng kunna bygga en ny motorväg. Den gamla vägen kan bli byaväg, säger han.<br>Vägutredningen är dock färdig och det är beslutat att vägen inte dras om.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om