Lapplandståget fortsätter

Veolia Transports Lapplandståg under sommaren fick en hygglig start. Såpass bra att man tar nya tag nästa år. Och tågtrafikchefen Gunnar Wulff fick kavla upp ärmarna och klippa biljetter.

TILLBAKA PÅ SPÅRET. Veolias tågtrafikchef Gunnar Wullf gjorde ett rejält arbetspass på företagets Lapplandståg under sommaren. "Oerhört nyttigt, intygar han. Konceptet med Lapplandståget höll och fortsättning följer nästa sommar.

TILLBAKA PÅ SPÅRET. Veolias tågtrafikchef Gunnar Wullf gjorde ett rejält arbetspass på företagets Lapplandståg under sommaren. "Oerhört nyttigt, intygar han. Konceptet med Lapplandståget höll och fortsättning följer nästa sommar.

Foto: Andreas Wälitalo

BODEN2008-10-10 06:00
Lapplandståget blev litet grand av Veolias svar när företaget förlorade kampen mot SJ om Norrlandstrafiken på spåren.Veolia satsade på ett tåg i veckan på sträckorna Malmö-Stockholm-Narvik jämte Göteborg-Stockholm-Narvik och tillbaka. Ett tågset med nio vagnar användes som fick snurra runt på dessa sträckor från slutet av juni till augusti. Malmö-Narvik mätte 2.500 kilometer, en av de längsta persontrafiksträckorna i Europa.-  Det har fungerat över förväntan och det antal resenärer som vi hade tänkt att få nådde vi i princip, förklarar Gunnar Wulff som tidigare hade trafiken till Norrland under sina vingar. Förseningar
Liksom SJ drabbades även Veolia av förseningar på grund av banarbeten.-  Men vi är nöjda, säger Gunnar Wulff. Vi tänker fortsätta med samma upplägg nästa sommar med i princip samma tidtabell. Undersökningar har gjorts om vad kunder och personal tyckte. Speciellt uppskattades att det fanns ett direkttåg som gick hela vägen från Malmö och uppåt. Skånemarknaden har inte haft något direkttåg till Norrland på många år. Vi är även intresserade av Köpenhamn- och Danmarksmarknaden.Det gick även att hoppa på och stiga av tåget längs resan. Stockholm-Norrland fick på så sätt två extra avgångar per vecka vid sidan av SJ.Uniformen på
Gunnar Wulff var själv med på en hel resa som tågarbetare. Han skriver ledaren i Veolias tågtidning och fanns med på ett foto i tidningen.Någon resenär kände igen honom från tidningen när han jobbade i uniform med att klippa biljetter och servera mat.-  Resenären frågade om jag verkligen gjorde allt på företaget, småskattar Gunnar Wulff.Han var under sitt tidigare liv på SJ ute en gång per månad och arbetade på tåggolvet.-  Oerhört nyttigt, intygar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om