Lysande tider för Ski Camp
Bodens Camping är en av Sveriges mest lönsamma. Och sommaren 2010 slog alla tiders rekord.
LÖNSAMT. Hårt arbete och entusiastiska lokala delägare är formeln bakom förvandlingen av Bodens camping från förlust- till vinstbolag. Peter Wallin, chef för Bodens camping, och Emil Svanberg, VD för Ski Camp Boden AB, är förstås nöjda.
Foto: Håkan Zerpe
Campingchefen Peter Wallin var ansvarig för kommunägda Bodens camping under 1990-talet. - Då jobbade bara jag här året runt liksom Tore Boström i Storklinten. Nu är vi totalt nio helårsanställda. Framgångsreceptet är enkelt, enligt Peter Wallin. - Hårt arbete. Och engagerade ägare. En kommunal verksamhet måste ju ta hänsyn till skola, vård och omsorg när det gäller investeringar. Men det behöver inte vi. Ägarna har gått in med en hel del slantar. - Vi har också lånat pengar och återinvesterat vinsterna, summerar Ski Camp-VD Emil Svanberg. Fokus har legat på att växa och att utveckla anläggningarna. Totalt har 25 miljoner kronor investerats. - Det hade vi inte kunnat göra om vi inte fått fart på försäljningen. De två ger generöst beröm till verksamheten innan Ski Camp köpte. - Först och främst byggde man en jättefin camping här och det jobbades hårt, vilket vi kunde bygga vidare på, konstaterar Emil Svanberg. Motorn
Campingen är stora motorn i bolaget i dagsläget. Men även Storklinten bedöms kunna lyfta på sikt. Gångna sommaren innebar lysande tider för campingen. - Riktigt bra, säger Peter Wallin och fyrar av ett pärlande skratt. Vi ökade med över 20 procent jämfört med föregående sommar. Emil Svanberg tillägger: - Och 2009 var i sig ett rekordår. Stadscamping
Utbyggnaden med nya platser under 2010 förklarar ökningen. Framgången kommer även andra i Boden till godo eftersom campingen har ett centrumnära läge. - De som kanske myser mest är de som har affärer i stan. När vi har fullt på campingen spenderar våra gäster en miljon per dygn på att handla i Boden. 800 familjer bor på campingen vid fullsatt läge. Närmast måste fler servicehus tillföras campingen efter utbyggnaden. De utökade ytorna kräver även fler vägar och tomter. Och campingsäsongen bör förlängas. För Klintens del satsas stor energi på att utveckla restaurangen och skapa fler bäddar. Där har externa intressenter investerat 15 miljoner kronor i stugbyggen. Storklinten sneglar även på konferensmarknaden. En lyckad konferens nyligen gav mersmak. Även i Klinten aviseras försök att förlänga säsongen. Däremot får de mer storvulna planerna att bygga ut skidområdet vänta ett tag.
Gekås Camping i Ullared AB är Sveriges mest lönsamma campingföretag. Därnäst följer Lundegård Fritidsutveckling, Köpingsvik på Norra Öland. Trea är First Camp Umeå vid Nydalasjön. Ingen annan anläggning i länet förutom Ski Camp Boden AB finns med bland de 15 bästa. I vinstligan räknas vinst i förhållande till omsättning.Ski Camp i Boden AB ägs och drivs lokalt. VD är Emil Svanberg. Chef för Bodens camping och bad är Peter Wallin medan Tore Boström ansvarar för Storklinten. Omsättningen låg 2009 på 15 miljoner kronor. Ett antal Bodensare, många företagare, står som delägare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!