LKAB vill öka produktionen av färdiga produkter. Framåt 2016-2017 ska företaget vara uppe i en produktion på årliga 37 miljoner ton.
Främst är det gruvorna i Svappavaaraområdet som ger tillskottet. Och ytterligare ökningar väntar bortom horisonten.
Så långt är allt gott och väl. Däremot är Malmbanan en ofta påpekad flaskhals och ett par utredningar pågår om dubbelspår Kiruna-Narvik. Men spåren är långt borta. Första milen kanske kan stå klar 2020.
Förlängningar
De förlängningar av mötesstationer som pågår på båda sidor om gränsen ger på sikt inte tillräckligt med tågtid för att få all malm fraktad. Det gäller främst Narvik dit 70 procent av malmen går.
Ett led att klara transportproblemen kan bli att lasta malmvagnarna mer. Dessa lastas i dag med 100 ton malm per vagn, men planen är att lägga på ytterligare nio ton. Axellasten ökas då från 30 ton till 32,5 ton.
– Vi har ett gemensamt projekt med Trafikverket. Tanken är att genomföra tester under ett år från i sommar. Vi ska köra ett tågset per dygn Malmberget-Luleå, säger Anders Björnström, VD för LKAB Malmtrafik.
Bromsprov
Huruvida Malmbanan tål detta utreds och testas för närvarande. Transportstyrelsen ska godkänna nya konceptet. LKAB har fått klartecken för sina bromsprov med ökade laster.
– Inget pekar på att vi inte kommer att köra. Också Jernbaneverket deltar från norsk sida. Varför vi valt att använda Malmberget-Luleå beror på att banan på norsk sida är litet känsligare. Då vill vi köra försöken där det är litet säkrare.
Kapacitetstaket oroar
Under testperioden ska studier genomföras kring vad som händer med banan.
– Det här är jätteviktigt för oss. Vi kan inte sitta och vänta på dubbelspår vid horisonten. Då slår vi i kapacitetstaket, understryker Anders Björnström. Vi jobbar på en mängd olika fronter, tillägger han.
På södra omloppet till Luleå räcker det troligen med utbyggda stationer. Men ökad last även där ger LKAB transportfördelar.