Miss att Helny inte möttes

En miss i personalens ­planering. Det är orsaken till att hemtjänsten inte mötte Helny Zingmark vid hennes hemkomst från sjukhuset. Verksamhetchefen Kajsa Björnström ska nu tillsammans med enhetschefen gå igenom vad som orsakade händelsen.

BODEN2006-09-29 06:00
Kajsa Björnström uppger att hemtjänstpersonalen har missat att verkställa den information som enhetschefen lämnat angående Helny Zingmarks hemkomst från sjukhuset den 11 september. Kuriren kunde i torsdags berätta att 93-åriga Helny Zingmark inte fick den hjälp som utlovats när hon kom hem ­efter sin sjukhusvistelse i Sunderbyn.
- Vi ska nu titta över var i våra rutiner som vi brustit, säger Kajsa Björnström.

Ingår i avtalet
Taxichauffören hjälpte Helny Zingmark att ta sig in i bostaden, men det är också dennes uppgift, påpekar Kajsa Björnström.
- Det ingår i avtalet med sjuktransporten, det ligger i chaufförens uppdrag att ledsaga personen in i bostaden.
Det finns inte heller några garantier att hemtjänsten har tillgång till nycklar som går till vårdtagarens bostad.

Vårdplan
När en person skickas hem från sjukhus och behöver hjälp i hemmet görs en vårdplan. Sjukhusets handläggare ger ett uppdrag till hemtjänstens enhetschef där det framgår vilken hjälp patienten behöver de närmaste tre veckorna efter utskrivningen från sjukhuset. Därefter meddelar enhetschefen den aktuella hemtjänstgruppen, förklarar Kajsa Björnström.
- Hemtjänstpersonalen har fått informationen men har missat att verkställa den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om