Moderater kräver sänkt bränsleskatt

Bränsleskatten tär på familjers ekonomi och gör skogsbruket olönsamt för inlandet. Det anser moderaterna i Boden.

BODEN2005-08-27 06:30
? Hus- och villapriser sjunker ordentligt så fort man kommer några mil ifrån kusten, säger kommunalråd Olle Lindström (m). <BR>Partiet hade i går fredag inbjudit till en öppen dialog om bränsleskattens påverkan på såväl privatekonomi som på näringslivet. J-O Puranen från Hushållningssällskapet påpekade vikten av att se alternativ till oljebaserat bränsle.<BR>&nbsp;? Det finns enorma möjligheter kring alternativa bränslen, jag skulle önska att det fanns politiker som hade mod att avsätta pengar till att utveckla dem.<BR>Han menar att man måste tala om hur vi ska göra när oljan tar slut.<BR>&nbsp;? Det är det som är utmaningen.<BR><BR>På väg mot katastrof<BR>Olle Lindström vill antingen ha en sänkning av bensinskatten med två kronor per liter, eller också vill han att det endast ska vara moms på själva produktionsvärdet av bensinen, inte på skattedelen.<BR>&nbsp;? Det blir mer eller mindre katastrof om regeringen fortsätter med samma politik som nu.<BR>Olle Lindström befarar att det kommer att bli allt svårare för människor att vara bosatta i glesbygden och pendla till arbetet.<BR>Bo Hultin, ordförande för moderaterna i Boden, tillika egen företagare inom skogsnäringen, lyfte också fram befolkningsminskning som en konsekvens av höga bensinskatter.<BR>&nbsp;? Vi måste nu sätta hårt mot hårt, annars avfolkas ju inlandet.<BR>Han och Olle Lindström påpekade att exempelvis skogsbruk blir olönsamt i inlandet, på grund av de dyra transporterna. Det blir inget överskott på försäljningen vid gallring och röjning av virke, menar de.<BR><BR>Viktigt värna miljön<BR>Olle Lindström framhåller att moderaterna anser att det är viktigt att värna om miljön.<BR>&nbsp;? Med den nya avgasreningen som finns eliminerar man det mesta av det skadliga utsläppen, de är bara en tiondel jämfört med förr i tiden.<BR>Bo Hultin menar att det blir en orättvis konkurrens i de områden i Norrbotten som ligger nära Finland.<BR>&nbsp;? Varför kan Finland ha sex kronor i dieselskatt för företagare och Sverige det dubbla? Och sedan blir det klagomål på svenskar som köper finsk diesel.<BR>Han anser också att det kanske inte spelar någon roll för boende i exempelvis Stockholm om bränsleskatten fortsätter att höjas.<BR>&nbsp;? Där finns utbyggd kollektivtrafik, tunnelbana och många bussar som går. Men om man bor i Lakaträsk eller Harads är det ju inte samma sak.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om