Mötesfri väg för 100 miljoner
Vägverket har nu ett förslag till arbetsplan för väg 97 Sävast-Boden. En parallellväg Svängleden-Svartbyviadukten ersätter en dyr planskild korsning vid norra Sävastavfarten. Byggstart är planerad till 2009 för den mötesfria vägen.
FÖRLÄNGS. Svartbyviadukten förlängs västerut, samtidigt som väg 97 flyttas åt samma håll. Då ges plats åt en komplett planskild korsning med av- och påfartsramper.
Foto: Håkan Zerpe
Grundtanken är att stärka trafiksäkerheten på denna en av länets mest trafikerade vägar. Tidigare var 97:an starkt olycksdrabbad, men bland annat fartkameror har bidragit till att minska olyckorna. Den nu aktuella ombyggnaden gör sträckan Boden-Sävast mötesfri. I riktning mot Sunderby sjukhus blir vägen dubbelfilig, åt andra hållet omväxlande dubbel- och enkelfilig.Som vi tidigare berättat försvinner mellersta korsningen, mot Sävast/Gamla Sävast. Den ersätts med en viadukt, men inga på- eller avfarter ingår i konceptet.Den norra infarten där Svängleden börjar tas delvis bort. För bilister som kör söderut från Boden ska finnas möjlighet till att vika av mot Sävast. Men inga andra påfarter eller avfarter ordnas.Parallellväg
- De som ska till Boden från Sävast får åka på den parallellväg som vi vill bygga, säger Anders Lindmark, projektledare på Vägverket Region Norr.Den vägen löper väster om
väg 97, i området mot Sävastklinten, och ansluter till till Torpgärdsleden vid Svartbyviadukten. Denna får vidkännas en större ombyggnad för att man ska kunna bygga en komplett planfri korsning.Viadukten förlängs västerut och samtidigt flyttas väg 97 ett stycke åt samma håll. Då ges plats för av- och påkörningsramper på båda sidor om 97:an. Annars hade järnvägen legat som ett hinder i vägen.Vägverket vill välja lösningen med parallellväg och ombyggd Svartbyviadukt eftersom den blir billigare än att uppföra en ny trafikplats vid norra Sävastinfarten.Planerad byggstart är 2009
Byggstart sker 2009. Preliminärt, är bäst att tillägga. Stundtals händer det ju att Vägverket tvingas prioritera om.- Ombyggnaden ligger i regionala planen och vi jobbar efter detta.Prislappen för själva vägbygget ligger på 90 miljoner kronor. Med marklösen och annat slutar kalkylen på 100 miljoner kronor.Större trafikplats
I arbetsplanen för Sävast-Sunderbyn ingår en större trafikplats där Svängleden ansluter till väg 97 söder om Sävast. Gällande infarten till Boden skissas på ett mer omfattande projekt vid Travbaneledens anslutning till väg 97. Här ingår en viadukt under Malmbanan för att skapa förbindelse till östra delen av Torpgärdan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!