Nattåg lönsamma med förbehåll

Nattågen på övre Norrland kan köras med vinst.  I alla fall under vissa förutsättningar, enligt en rapport till Rikstrafiken.

SJ Tåg 95 Narvik-Luleå vid Ljuså norr om Boden Foto: Håkan Zerpe

SJ Tåg 95 Narvik-Luleå vid Ljuså norr om Boden Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-12-22 06:00
Rikstrafikens upphandling av de norrländska nattågen kostar 80 miljoner statliga kronor per år. Trafiken kan bedrivas kommersiellt året om, visar rapporten, gjord av en konsult. -  Även om man gör en räkneövning och konstaterar att det skulle gå att köra kommersiellt under vissa förutsättningar måste vi ju fundera på om detta är rimligt ur tillgänglighetssynpunkt, säger Bo Andersson, utredare på Rikstrafiken. Rapporten är ett underlag i Rikstrafikens kommande utredning om nattågstrafiken. -  Vi behöver inte köpa konsultens slutsats fullt ut, utan måste också ifrågasätta det vi får in. Även om konsulten är kompetent kanske denne inte kan göra bedömningar huruvida det är rimligt om man gör på ett visst sätt. Vissa orter skulle inte få tillräcklig tågtrafik om utredningens förslag genomförs. -  Vi står framför allt för att se till att daglig trafik finns även en tisdag i oktober när efterfrågan inte är så stor, säger Bo Andersson och understryker att inga beslut är fattade. Utredningen tar också upp hur konkurrensen i nattågs- och dagtrafiken ska kunna upprätthållas. Fordonsförsörjningen till nattågen sker via ASJ, Affärsverket Statens Järnvägar. De ska kunna köpa in nya eller begagnade vagnar om kompletteringar krävs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om