Norrbotniabanan även Trafikverkets inriktning

Vare sig dubbelspår på nuvarande stambanan eller fler mötesstationer är lösningen för att öka kapaciteten enligt Trafikverket.

PERSONTRAFIK.
Förutom godstrafiken stärks även persontrafikens ställning med Norrbotniabanan som kommer att gå genom tätt befolkade kustkommuner.

PERSONTRAFIK. Förutom godstrafiken stärks även persontrafikens ställning med Norrbotniabanan som kommer att gå genom tätt befolkade kustkommuner.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2014-03-23 19:32

Nils Alm, långsiktig planerare på Trafikverket Region Nord, har gjort en snabb genomläsning av Rambölls rapport.

– Det är inga nyheter för oss att transporterna blir billigare med Norrbotniabanan. Det har vi sagt tidigare i en utredning.

Problem finns med ett långt enkelspår, konstaterar han. Trafiken är relativt stor och skicket mindre gott. Banan har också en del svåra lutningar.

Kapacitetsutredningen som Trafikverket gjorde tidigare orsakade kraftiga reaktioner.

– De teoretiska och matematiska beräkningarna vi genomförde visade på rätt bra kapacitet. Efter det gjordes en justering av framför allt prognoserna och för 2014-2025 är prognosen uppräknad. Efter vad jag förstår är det den som Rambölls rapport bygger på. De tidigare kapacitetsbilderna var enligt också min mening för positiva.

Trafikverket har fått signaler från näringslivet att industrin låter bli att söka kapacitet eftersom man bedömer att den inte finns. Bland annat gäller det skogsindustrin.

En utredning Holmsund/Umeå-Boden pågår, främst avseende mindre åtgärder. Dubbelspår studeras. Trafikverkets hållning är att det är dyrt att bygga dubbelspår från Boden och söderut. Problemen med lutningar löses inte heller.

Nils Alm tror inte att fler mötesstationer förbättrar kapaciteten nämnvärt. Tidigare studier visade på att vissa effekter nås på en del ställen, men dessa var knappast samhällsekonomiskt motiverade.

– Långsiktiga inriktningen från Trafikverket är fortfarande att det är Norrbotniabanan som långsiktigt kan förstärka systemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om