När företaget Ellips stämdes av konkurrenten Svenska Poolfabriken i Luleå förlorade det första ronden. Ellips dömdes att betala ett skadestånd på flera miljoner, 7,5 miljon kronor för att vara mer exakt.
Företaget överklagade domen och i hovrätten vann de processen och i stället dömdes Svenska poolfabriken att betala rättegångskostnaderna på dryga miljonen.
Dåvarande delägaren i Ellips, Hans Persson, var glad och sa att de nu skulle satsa framåt. Det var i maj i fjol.
I december förra året tillträdde Morgan Wahlby som vd.
– Jag är helt ny i den här branschen, men har jobbat med reklam och marknadsföring hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har aldrig varit anställd, utan haft en ledande roll och drivit eget, säger Morgan Wahlby.
Han berättar att han och hans kompanjon och kollega Marcus Westerlund var på väg in en annan verksamhet när den inte blev av.
I samma veva blev Ellips Pool till salu. Det var egentligen två förvärv; dels företaget, dels fastigheten.
– Det var ett paketköp där poolfabriken ingick
Morgan Wahlby och Marcus Westerlund blev majoritetsägare i poolbolaget och företaget gjorde en omstart från årsskiftet. Det hyr lokalerna till sin verksamhet, cirka 1 500 kvadratmeter. Hela fastigheten omfattar 10 000 kvadratmeter.
Företaget har ett tio-tal anställda på årsbasis. Verksamheten är säsongsbetonad och högtryck är det under sommaren. Under årets sommar har dock högtrycken lyst med sin frånvaro.
– En del kunder undrar varför man ska ha pool här upp när det är så kallt. Men är det någonstans man ska ha en tempererad pool så är det här. Då kan man bada hela sommaren, säger Henrik Enbom, säljansvarig.
Tidigare byggde verksamheten på återförsäljning, men nu är det direktförsäljning som gäller. 90 procent av kunderna finns på den privata marknaden runt om i hela Sverige. Andelen produkter som säljs regionalt i länet uppgår till 20-25 procent.
– Men vi hoppas att kunna sälja mer och göra det här till en året-runt-verksamhet. Vi behöver marknadsföra oss hårdare och bredda verksamheten så att vi får igång produktion och försäljning hela året, säger Morgan Wahlby.
Förutom pooler och spa, så säljer de swimspa och det är precis som det låter, ett spa man också kan simma och träna i.
– Man kan även använda den här uppe. Den är så isolerad att den klarar minus 30. Man kan simma, springa, gå eller paddla mot strömmen i vattnet. Det är ett träningsredskap på hemmaplan som ger livskvalitét, säger Morgan Wahlby, som hoppas att det ska bli den nya trenden som kan öka försäljningen.
Olympiern och den flerfaldiga guldmedaljören Michael Phelps är märket Master Spas ansikte utåt.
– Vi var över till USA och träffade Michael Phelps. De sa att det är ett viktigt redskap i hans träning, säger Morgan Wahlby.
De försöker hitta ett svenskt affischnamn och har tagit kontakt med Sara Sjöströms agent.
Ellips pool omsätter cirka 15 miljoner per år. Produktionen finns på plats i Luleå med visningshall. De tillverkar även automatiska poolskydd i rostfritt stål och pumprum.
– Det underlättar för kunden. Poolen monteras på plats och sedan ansluts slangarna. Vi tillverkar även egna glasfiberpooler. Tidigare importerade vi dem, men har valt att gå en annan väg, säger Henrik Enbom.
Enligt Morgan Wahlby finns det bara en annan poolfabrik i norra landet som har en likartad tillverkning som de har. Den ligger i Timrå.
– Jag tror att vi är rätt unika i Sverige, säger han och tillägger att det finns tre myter om pooler; att de kostar miljoner att bygga, är mycket dyra att värma upp och att de är svårskötta.
Han säger att man kan få en uppvärmd pool för ett par hundra tusen och gör man rätt från början är det fortsättningsvis mest tillsyn. Ett simspa kostar 300 000-500 000 kronor, medan andra spabad i samma serie kostar från 50 000. Att investera i en pool och liknade är något man kanske bara gör en gång i livet, säger Henrik Enbom. Att ha pool betraktas som lyx och Morgan Wahlby tillägger:
– Det är fantastiskt roligt att sälja så lustfyllda produkter.