Paramotor flygs med hjälp av en skärm och motordriven propeller bakom ryggen, och är en sport som har växt ända sedan den blev tillåten i Sverige för knappt tio år sedan. Klubben i Boden grundades 2007, och har sedan dess gått från sju till 130 stycken medlemmar.
– Det har alltid varit människans högsta dröm att flyga. Det är nog svaret på varför det har blivit så populärt, säger Peter Backman, som var med och grundade klubben.
Flygfoton över O-ringen
I veckan har Bodens Paramotorklubb haft en monter i O-ringenstaden, som har betalats genom att ta flygfoton över tävlingarna och sälja dem till O-ringen. I torsdags flög Peter Backman över etappen i Storklinten för att ta bilder på löparna.
– Det var en riktigt häftig syn, säger han. Allt folk som gick efter grusvägen mot start såg ut som en levande orm som slingrade sig fram.
Paramotor är säkert för att vara en flygsport, men olyckor händer ändå. För snart ett år sedan inträffade en dödsolycka utanför Boden, sportens hittills enda dödsfall i Sverige. Orsaken till olyckan är fortfarande inte klarlagd.
– Vi miste en god vän och flygare i klubben, något som vi fortfarande inte har kommit över. Men det tycks inte ha haft en avskräckande effekt på intresset för sporten utifrån, säger Peter Backman.
Tar med passagerare
Bodens Paramotorklubb erbjuder även så kallade tandemflygningar, där en passagerare har möjlighet att följa med upp på en åktur. Det har varit extra populärt under O-ringen, och igår fanns klubben på plats för att anordna provturer i samband med avslutningsfesten på Western Farm.
– Ju fler tandemflygningar vi säljer desto fler medlemmar blir vi i klubben, för alla som har provat på det vill fortsätta köra på egen hand, skrattar Peter Backman.