Ökad trafik kräver nya stationer

Kapaciteten på norra stambanan höjs efter 2012. Banverket har då byggt ett mötesspår strax norr om Vännäs.

Boden2009-12-16 06:00
Botniabanans idriftssättning får konsekvenser även för norra stambanan. Två nya mötesstationer måste byggas på sträckan Brännland, väster om Umeå, och Tväråbäck som ligger 20 kilometer norr om Vännäs. Trafiken kommer att öka på banavsnittet genom att många tåg ska omdirigeras från stambanan till Botniabanan och vice versa.Det är trångt på norra stambanan. Och trängseln tilltar alltså. Dagens 40-talet tåg per dygn förväntas bli 48 när Botniabanan öppnar. Därför måste kapaciteten ökas gällande möjligheter till möten och förbikörningar.En av de nya mötesstationerna planeras därför byggas två kilometer norr om Vännäs. Den blir cirka 1.000 meter lång för att tillåta att två 750 meter långa tåg ska kunna mötas med samtidig infart.Byggarbetena inleds 2011 med färdigställande 2012. Kostnaden beräknats till 90 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om