Olle Lindström vill satsa på dubbelt järnvägsspår

Ett dubbelt järnvägsspår för hela sträckan Narvik-Haparanda/Torneå föreslås av Narviks kommun. Dubbelspår bör vara målet även med byggandet av Norrbotniabanan, anser Bodens kommunalråd, Olle Lindström (m).

BODEN2006-12-11 06:00
Olle Lindström fick information om förslaget från Narviks kommun på fredagen. Den norska delen av Malmbanan bör rustas för en miljard norska kronor och utbyggnad till dubbelsspår bör utredas för hela sträckan Narvik-Haparanda/Torneå.
Dessa åtgärder ska ingå i Norges nationella transportplan för åren 2010-2019, föreslår Narviks kommun. Om förslaget blir verklighet kommer den utbyggda järnvägssträckan att gå över Boden, konstaterar Olle Lindström.
- Jag ser många fördelar vi kan dra av det här, om vi agerar på samma sätt och snabbar på byggandet av Norrbotniabanan, säger Olle Lindström och syftar på att man bör satsa på dubbla järnvägsspår även här.
Det är möjligt genom att behålla stambanan för trafik när Norrbotniabanan har byggts, påpekar han.
I informationen från Narviks kommun påpekas det också att förslaget till utbyggnaden av dubbelspår på sträckan Narvik-Haparanda/Torneå bör ses som en del av EU:s program för så kallade huvudtransportkorridorer.
Anledningen till att Narviks kommun vill undersöka en utbyggnad till dubbelspår på den aktuella sträckan är den kommande godstrafiken till Ryssland och Fjärra östern.
Olle Lindström tycker att både Sverige och Finland ska följa Norges exempel och låta utreda möjligheterna till dubbla järnvägsspår. Välfungerande kommunikationer påverkar näringslivet på hela Nordkalotten positivt, anser han.
- Det finns en stor utvecklingspotential, inte minst nu när utländska företag ansöker om koncessioner för mineralletning i Norrbotten. Det är naturligtvis ett förslag på lång sikt, men det är väl värt att titta på.
Olle Lindström hoppas att kommunerna i länet ska agera tillsammans och driva frågan, själv ska han formulera en skrivelse i ärendet och skicka till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om