Ombyggd 97:a får ny viadukt

När riksväg 97 byggs om försvinner mellersta korsningen i Sävast.  En bro ska i stället leda trafiken från gamla Sävast över 97:an.  Åtgärden beräknas öka trafiken på Svängleden med 1.000 fordon per dygn.

KORSNING TAS BORT. När väg 97 byggs om ersätts fyrvägskorsningen, den mellersta i Sävast, av en bro. En följd blir ökad trafik på Svängleden med 1.000 fordon per dygn.

KORSNING TAS BORT. När väg 97 byggs om ersätts fyrvägskorsningen, den mellersta i Sävast, av en bro. En följd blir ökad trafik på Svängleden med 1.000 fordon per dygn.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2008-06-12 06:00
Allt detta framgår av förslaget till detaljplan för området som Bodens kommun tagit fram. I dag torsdag hålls ett samråd om planen i stadshuset. Bakgrunden är ombyggnaden av riksväg 97 mellan Sävast och Boden. Om allt går Vägverkets väg ska den starta under nästa år. Riksväg 97 får då tre körfält med mitträcke. Planskild
Detta innebär att den gamla fyrvägskorsningen, den mellersta av de tre infarter från väg 97 som finns i Sävast, försvinner. En 60 meter lång bro för länsväg 588 som går mellan gamla Sävast och västra Sävast, "fastlandet", ersätter korsningen. En rad förändringar sker därvidlag. # På en sträcka av 700 meter vid korsningen schaktas 97:ans nuvarande vägbana ner tre meter. Detta medför bättre miljö ur bullersynpunkt för omgivningen. Samtidigt höjs vägbanan för länsväg 588, vilket kommer att förändra landskapsbilden, påtalas i planbeskrivningen. # En tre meter bred gång- och cykelbana från Sävastön byggs och förläggs till väg 97:s nya bro över Sävastån. Gång- och cykelbanan ansluter till lokalgatan mot Svängleden väster om
97:an. # Nuvarande hastighetsbegränsning 70 km/tim längs väg 97 i korsningen höjs till 100 km/tim eftersom korsningen försvinner. Annan väg
I fyrvägskorsningen svänger i dag 974 fordon per dygn från västra Sävast in på väg 97 mot Luleå. Eftersom inga av- eller påfarter till och från 97:an byggs där måste den relativt stora trafiken från Sävast mot Luleå ledas annan väg. Svängleden mellan rondellen på "fastlandet" och södra infarten till Sävast får därför ta emot nästan 1.000 fordon fler per dygn, enligt Vägverkets studie. Tätare trafik
Också Svängleden mellan nämnda rondell och norra infarten till Sävast får tätare trafik. Den anges till några hundra fordon extra per dygn. Reslängden förlängs med 700 meter för boende i gamla Sävast som ska in till Boden. Trafikanter till Luleå och som bor på "fastlandet" mellan nuvarande fyrvägskorsningen och rondellen får 800 meter längre väg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om