Öppet köp ? ta det inte för givet

Missnöjd med julklappen? Butikerna har ingen lagstadgad skyldighet att bevilja byte, eller pengarna tillbaka. Det är viktigt att kunderna förstår det, anser butiksägaren Elsa Lindström i Boden.
? Många tar för givet att de har öppet köp, säger hon.

BODEN2006-01-03 06:30
Elsa Lindström har en butik för damkläder i centrala Boden. Enligt henne är det ett vanligt missförstånd bland kunder att de alltid har rätt till öppet köp, alltså att kunna lämna igen varan och få pengarna tillbaka, eller att de har rätt att byta en vara.<br>&nbsp;? Kunden kan be om att få öppet köp, vi bestämmer i så fall hur länge, säger Elsa Lindström.<br>Noga med upplysning<br>Hon påpekar att hon inte kan avvara ett klädesplagg lika länge som de stora butikskedjorna. Vissa plagg finns endats i kanske i två?tre exemplar, därför kan hon inte låta kunderna få öppet köp så länge som någon vecka.<br>&nbsp;? Jag kan bevilja öppet köp i en till högst tre dagar.<br>Elsa Lindström säger att hon numera är väldigt noga med att upplysa kunderna om vad som gäller. Hon betonar hur viktigt det är att alla kunder känner till att de inte har någon laglig rätt till öppet köp eller bytesrätt av felfria varor.<br>Linda Häggström, konsumentvägledare i Luleå, bekräftar det Elsa Lindström säger.<br>&nbsp;? Köpt är köpt, det är grunden i lagstiftningen. Genom avtal kan kunden och försäljaren komma överens om öppet köp och bytesrätt, säger hon.<br>Fråga i småbutikerna<br>Det måste i så fall göras upp vid köptillfället. Det är också helt upp till butiksinnehavaren att besluta hur länge öppet köp eller bytesrätt beviljas.<br>&nbsp;? De större butikerna har nästan alltid öppet köp, men i småbutikerna måste kunden fråga om det är bytesrätt eller öppet köp och hur länge det gäller, säger Linda Häggström.<br>Om det däremot skulle vara fel på varan har kunden tre års klagotid. Lagstiftningen säger också att om fel uppstår på en vara de första sex månaderna efter inköpet räknas det som ett ursprungsfel. Kunden har då rätt att få pengarna tillbaka eller att byta varan. När de första sex månaderna efter inköpet har passerat kan kunden fortfarande ha rätt att byta eller lämna tillbaka en felaktig vara. Då ligger bevisbördan angående felets uppkomst på kunden, om det inte lämnats garanti på varan för en längre tid, uppger Linda Häggström.<br>När kunder köper varor via postorder eller internetbeställning gäller alltid 14 dagars ångerrätt, även om varan som levereras är felfri.<br>&nbsp;? Det gäller när man handlar på distans. Kunden har ju då inte sett varan tidigare, säger Linda Häggström.<br>linda.kask@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om