Det här handlar alltså om järnvägens driftcentral i Boden. Vad som hittills har hänt är att sex tjänster inom eldriftledning och anläggningsövervakning flyttats från Boden till Gävle. Det är en del i arbetet med att minska antalet centraler i landet från åtta till två. Den andra hamnade i Göteborg.
Gävlecentralen handlägger frågor inom området Riksgränsen-Skövde.
– Vi förbereder oss i hela landet för ökad trafik och vill trafikleda på ett mer effektivt sätt. Även i Norrbotten kommer trafiken att öka, säger Paul Eriksson, Trafikverkets chef för trafikledningsområde Nord. De sex i Boden har fått erbjudande att följa med.
Effektivisering
Är man ute efter att spara pengar?
– Nja, syftet är egentligen att bli effektivare och hantera frågorna på samma sätt över hela Sverige. Fast det blir färre anställda totalt sett.
Oro
Själva trafikledningen i Boden berörs inte. Där arbetar 55 personer som även fortsättningsvis styr trafiken Riksgränsen-Vännäs och Boden-Haparanda.
– Men jag har hört ryktena och är medveten om att oro finns för att Boden kommer att försvinna. Jag försöker dementera och säga att trafiken ökar och att vi ska bli ännu vassare att leda trafiken i framtiden.
I drift 2020
Ett nytt trafikledningssystem sätts i drift tidigast 2020. Detta medger att trafiken kan styras från vilket ställe som helst i landet.
– Det finns inget sagt i dag från vilka orter systemet ska styras. Inte heller om det blir fler eller färre orter. Vi har själva inte sett systemet ännu. Det är alltså litet tidigt att oroa sig för vad som händer om sju-åtta år.
Orimligt
Innan Kuriren talade med Paul Eriksson kontaktade vi kommunalrådet Torbjörn Lidberg, före detta lokförare och järnvägsman.
Han tycker att det vore helt orimligt om själva trafikledningen i framtiden flyttades från Boden.
– Visst går det att fjärrstyra. Men lokalkännedomen är viktig och jag haft uppe frågan om driftcentralen på landshövdingnivå.