Persontågen försenade på Malmbanan

Persontågen på norska delen av Malmbanan är Norges mest försenade. Problemet ligger mest på svenska sidan, hävdar Jernbaneverket.

DÅLIG PUNKTLIGHET. Persontågen på Malmbanan är sena, visar siffor från norska Jernbaneverket.

DÅLIG PUNKTLIGHET. Persontågen på Malmbanan är sena, visar siffor från norska Jernbaneverket.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2010-01-30 06:00
Narvikstidningen Fremover har tagit del av Jernbaneverkets statistik. Norska delen av Malmbanan, Ofotbanen, är den järnvägslinje i Norge där förseningarna är flest. Punktligheten låg på blygsamma 70 procent för 2009.2010 började inte bättre.De två första veckorna halkade siffran ner till 57 respektive 70 procent. Och läget är knappast bättre på svenska sidan. Tågen blir inte i tid bara för att de passerar gränsen.Sämst
Också 2008 var Ofotbanen sämst i klassen. Men då hade man i alla fall 73 procents punktlighet. På Jernbaneverket hävdar man att förseningarna för persontågen har sitt ursprung i Sverige.-  De flesta beror på infrastruktur och problem på svensk sida, säger banchef Thor Brækkan i Jernbaneverket till Fremover.Bill Olaisen, tågdriftledare i Trafikområde Nord, bekräftar:-  En del händer väl i Norge också, men det är på svenska sidan som problemen finns.Bristande punktlighet tas regelbundet upp på möten varje år. Men Bill Olaisen pekar också på att tåglinjen till och från Narvik är krävande och lång. Vissa tåg startar ju i Stockholm och Göteborg. -  Exempelvis är påkörningar av djur besvärliga. Och i vinter har kölden i södra Sverige varit en utmaning. Punktlighet
Björn Nilsson, VD för SJ Norrlandståg, vill studera Jernbaneverkets siffror litet grundligare innan han drar några slutsatser. Han anser det dock vara fel att skylla förseningarna på den långa sträckan.-  Nattågens punktlighet till Boden är oftast bättre än den på Malmbanan. Både standard, förutsättningar och trafik skiljer sig åt. På Malmbanan finns inte mötesstationer mer än på ett antal platser för de långa malmtågen och andra tåg. Det är känsligare om du har färre mötesstationer, säger han till Kuriren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om