Sedan tidigare finns en avsiktsförklaring från kommunerna Haparanda, Kalix, Boden och Luleå jämte länsstyrelsen, Kollektivtrafikmyndigheten, Trafikverket Region Nord och landstinget om trafiken mellan Luleå och Haparanda.
Eftersom trafiken är tänkt att bli gränsöverskrivande finns på finska sidan en motsvarande skrivning mellan Torneå stad och andra finska parter.
Förskjutet
I avsiktsförklaringen nämns trafikstarten till september 2014.
Så blir nu inte fallet. Starten förskjuts ett drygt år.
Trafiken beräknas kosta 20 miljoner kronor per år och avtalet ger Norrtågsprojektet rätt till trafiken. Enligt ett förslag till kostnadsfördelning ska staten svara för tio miljoner kronor i enlighet med Norrtågsprojektet.
Fördelning
Andra hälften får regionen stå för. Här är förslaget till årlig fördelning gällande de andra tio miljonerna:
Landstinget satsar fem miljoner kronor; Luleå kommun 1,9 miljoner; Bodens kommun 1,2; Kalix kommun drygt en miljon och Haparanda kommun 900.000 kronor.
Klart är att stadsbyggnadskontoret i Luleå föreslår kommunstyrelsen att bidrag ges med nämnda summa. Kommunstyrelsen i Boden klubbade på måndagen Bodens bidrag.
Befolkningstal
Fördelningen mellan kommunerna baseras på en fast summa per kommun på 750.000 kronor för nyttan av trafiken samt en del där invånarantalet ligger till grund.
Regionala Kollektivtrafikmyndigheten bör enligt fördelningsförslaget vara den part som har huvudansvaret för att driva frågan gentemot staten för att trafiken ska komma igång.