"Rädda nollvisionen"
I Norrbotten dog förra året tio personer i trafiken.120 skadades svårt.Rädda nollvisionen, tycker motororganisationen FMK och föreslår åtta konkreta åtgärder i kraftsamlande syfte.
Fjolårssiffran var dock 432 döda, sett till hela Sverige. Det är alltså en bit kvar, konstaterar FMK:s VD Håkan Söderlindh och Ann-Sofie Lövkvist, ordförande för lokalavdelningen i Boden.
Ska delmålet uppnås börjar det bli bråttom, menar Håkan Söderlindh:
- Ett allvarligt problem är att ingen minister har det övergripande ansvaret för trafiksäkerheten. Samordning saknas av de många olika initiativen.
Sju åtgärder
Förutom ministerfrågan har FMK ett program med sju åtgärder för att rädda nollvisionen:
Skärp straffen och ta nycklarna från den som riskerat andra människors liv och hälsa, exempelvis genom att köra rattfull. FMK stödjer dessutom Thomas Bodströms förslag om strängare påföljder för vårdslöshet i trafik.
Ta brottsverktyget, bilen, i beslag för dem som kör grovt rattfulla eller upprepar rattfylleribrottet. Kräv alkolås för dem som döms.
Utöka nykterhetskontrollerna i trafiken under fredag-söndag.
Ge rattfyllerister mer stöd och vård. Rehabiliteringen måste bli bättre.
Ta ett samlat grepp på trafikbrotten. Flera utredningar ser över dessa frågor, men samordning måste till. Och fokusera på rattfylleriproblematiken.
Byta namn
FMK uttyddes fram till förra året som Försvarets motorklubb. FMK bildades av försvarsanställda för 50 år sedan, men i dag får vem som helst vara med.
FMK är därmed en helt vanlig konsumentorganisation för bilister, som exempelvis Motormännen. Man har funderat på att byta namn eller att förkortningen skulle stå för annat, men FMK som begrepp är inarbetat och tills vidare blir namnet kvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!