– Jag tror mycket på en samverkan i hela regionen kring vårt projekt. Ambitionen är att vi ska vara i gång och leverera fossilfrItt stål till 2024, säger Carl-Erik Lagercrantz.
Vi har i andra artiklar berättat om H2 Green Steels planerade stålverk för fossilfritt stål i Norra Svartbyn utanför Boden. Stålverket väntas skapa 1 500 nya jobb.
Här svarar Carl-Erik Lagercrantz på de hot som finns mot projektet.
Kompetensbristen?
– Jag tror mycket på en samverkan med Luleå tekniska universitet. Att få studenterna att trivas och stanna kvar i regionen och jobba hos oss, och se det som en utveckling i karriären. Förutom de utbildningar som redan finns, tror vi också på skräddarsydda utbildningar som täcker våra behov. Det gäller att vi skapar en attraktiv arbetsplats och att hela regionen är attraktiv. Då handlar det också om bostäder, infrastruktur och annat som behövs. Det vet jag att Bodens kommun redan är i gång med. Om hela regionen samverkar så kan man lösa det.
Tillgången till el och långa handläggningstider för miljötillstånd?
– Vi har ett stort elbehov och det känns orimligt med handläggningstider på tolv år för miljötillstånd. Det måste gå betydligt fortare. Den frågan tittar regeringens samordnare Peter Larsson på, och jag är övertygad om att de hittar en lösning. Vi siktar ju mot att vara i gång 2024 och vi behöver mycket elektricitet, så vi är måna om att denna fråga löses snabbt.
Finansieringen. Hittills har man en halv miljard av de 25 miljarder som satsningen kostar.
– Alla vet att stålindustrin är stora utsläppare av koldioxid. Det finns en stor marknad för att komma ifrån det och minska utsläppen. Jag tror inte att finansieringen blir ett problem. Vi har redan många stora investerare med oss och fler som är intresserade att vara med. Det handlar också om och att ta bankkrediter.
Om konkurrensens med SSAB/LKAB:s Hybrit om att bli först på marknadens med fossilfritt stål?
– Det har ingen större betydelse vem som blir först. Det finns en stor marknad för oss båda och vi har ju lite olika profiler. Vi satsar huvudsakligen på tunnplåt och har fokus på att leverera till transporter och fordonsindustrin. Efterfrågan på fossilfritt stål kommer att öka. Vår marknad och våra kunder finns huvudsakligen i Europa, säger Carl-Erik Lagercrantz.