SJ tappar sin särställning på spåret

Fri konkurrens på spåren. SJ:s monopol upphör. Det föreslår utredaren Jan Brandborn till regeringen. Därmed kan tåg från SJ, Veolia och Tågkompaniet komma att mötas i Hallsberg. Hur det påverkar trafiken i Norrland är dock mer ovisst.

BODEN2008-10-11 06:00
Jan Brandborn är fungerat som särskild utredare åt regeringen. Han är välkänd inom järnvägskretsar genom sin tid som första generaldirektören för Banverket.I dag har SJ monopol på de järnvägssträckor där kommersiellt lönsam trafik kan bedrivs. Detta monopol föreslås försvinna från och med 2011.-  Genom att låta fler företag konkurrera på spåret kan resenärerna få tillgång både till mer prisvärda resor och flera resealternativ, säger Jan Brandborn.Striktare regler
Konkurrens finns i dag på de delar av järnvägsnätet där trafiken är upphandlad av skälet att den inte är lönsam. Det gäller bland annat Norrlandstrafiken. Det systemet ska även gälla i fortsättningen.Men där kommer striktare regler att gälla. All upphandling ska föregås av annonsering för att kolla av marknadens intresse. Om denna uteblir sker upphandling som i dag. Jan Brandborn tror att konkurrens inom kommersiella trafiken kan få fler aktörer att även vara intresserade av att köra den upphandlade trafiken.Hur det blir på Malmbanan med persontrafiken kan bli en intressant fråga. Den bör i alla fall vara lönsam eller näst intill. Detta skulle bädda för flera bolag på bansträckningen.Kanske kan Veolia och Tågkompaniets tåg mötas i Murjek?Inga ensamrätter får förekomma på de linjer som är lönsamma. Alla som uppfyller vissa villkor ska få ansöka om trafik. Ett gemensamt biljettsystem förslås också för att underlätta när flera aktörer kan dyka på järnvägen. Jan Brandborn vill dessutom ha en andrahandsmarknad för lok och vagnar. Syftet är att underlätta anskaffning av fordon till och stimulera till etableringar privata vagnbolag.Uppstickarna gläds
Gunnar Wulff på Veolia Transports tågtrafik ser positivt på förslaget.-  För oss är det viktigt att resenärerna har fler alternativ att välja på. Konkurrens skapar också nya kreativa lösningar. Vi har mycket goda erfarenheter av konkurrensutsatt trafik genom våra nattåg, bland annat Lapplandståget. Vi kommer absolut att satsa på en öppen marknad, understryker Gunnar Wulff.Lika glad är inte Seko:s förbundsordförande Janne Rudén.-  Vi kommer att få se samma kaos inom järnvägsmarknaden som vi nu ser i finanssektorn. Ett effektivt järnvägssystem förutsätter en helhetssyn och samverkan, inte uppsplittring och fragmentisering, säger han kritiskt och förutspår kaos på järnvägsmarknaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om