Stadskärnan ska lyfta Bodens besöksnäring
Ett organisation bildas för att utveckla besöksnäringen och stadskärnan i Boden. Boden satsar på att bli Årets stadskärna 2011. På torsdagen hölls en inspirationsdag för att skapa grund för fortsatta arbetet.
INSPIRATIONSDAG. Toril Johansen, Svensk Handel, och Åsa Wikström, Bodens kommun, ledde inspirationsdagen på Skapa. Träffen ska ge grund för fortsatta arbetet med att utveckla Bodens besöksnäring.
Foto: Håkan Zerpe
Ett led i det är en analys som gjorts med Boden Turism, Svensk Handel och Bodens kommun. Där har undersökts hur man i Boden tror att omvärlden ser på Boden.Åsa Wikström, näringslivssekreterare på kommunen, är projektledare för utvecklingsarbetet tillsammans med Svensk Handels Toril Johansen .- För besöksnäringen, dit vi räknar turism och handel, är det väldigt olika, kan Åsa Wikström rapportera. Vi i Boden är mycket starka på aktivitetssidan med evenemang och event. Men handeln har tappat under några år och handelsutbudet, där gallerian är en del, jobbar vi mycket med.Kanske söndagsöppet
Tillgängligheten, öppettider bör öka. Större parkeringsutrymmen måste också till.- Handeln är faktiskt en av Bodens basnäringar. Även om det bara är en eller två anställda per butik är handeln som bransch stor i antal arbetstillfällen.Bodens stadskärna är utspridd och sträcker sig från stationen till korsningen mellan 97:an och Drottninggatan. Arbetet som pågår ska försöka åstadkomma en förtätning för att koppla ihop handeln. Tomma butikslokaler ska bli ett minne blott.- Då får vi även ett mer levande centrum, påpekar Toril Johansen.Intensiv fas
Tanken är att försöka få ihop handel, service och turism till en enhet i en gemensam organisation. Detta arbetet intensifieras nu med att klargöra finansiering, juridiska former för organisationen och mycket annat. Även fastighetsägare och kommunen ska ingå i organisationen.- Vi vill få en gemensam grund att stå på, understryker Åsa Wikström. Arbetsnamnet är tills vidare Boden C.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!