Stationer blir som nya

Banverket startar ett projekt för att göra stationer mer lättillgängliga. I länet rustas fem stationer upp.

LÄTTARE NÅ TÅGEN. Boden C är en av fem stationer i länet som omfattas av Banverkets projekt "Stationer för alla". Upprustningen sker för Bodens del 2010. Foto: Håkan Zerpe

LÄTTARE NÅ TÅGEN. Boden C är en av fem stationer i länet som omfattas av Banverkets projekt "Stationer för alla". Upprustningen sker för Bodens del 2010. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-11-28 06:00
Regeringens mål är att hela kollektivtrafiken ska anpassas för personer med funktionshinder. Samtidigt arbetar EU med direktiv för samma mål. Dessa direktiv omfattar även resenärsgrupper som äldre och barn.Banverket har fått uppdrag av regeringen att åtgärda stationer. Till och med 2011 ska 55 stationer ha anpassats. Listan
Här är de stationer i länet som ingår.n 2010 sker ombyggnad av stationerna i Boden, Sunderbyn, Älvsbyn och Luleå.n 2011 är det Gällivares tur.Kiruna avvaktar man med eftersom planering pågår vad som ska hända med stationen vid stadsflytten.EvaHelena Landelius är projektledare hos Banverket.-  Jag har en budget på i snitt fem miljoner kronor per station. Vi håller just nu på med en översyn för varje station.Troligen blir upprustningen av Boden C, järnvägsknuten i Norrbotten, mer omfattande än för de andra stationerna. Totalt kostar projektet med 55 stationer 275 miljoner kronor. Till 2015 ska Banverket ha åtgärdat 150 stationer i landet.En rad olika åtgärder planeras. Vad som görs skiljer sig från station till station. Här är några exempel på förändringar.n Taktila områdeskartor och spårnummerskyltar. Taktil information fås via beröring, exempelvis blindskrift.n Bättre belysning, både allmän och för skyltar.n Ledstråk på plattformar för synskadade samt uppmärkta skyddszoner.n Nya vind- och väderskydd samt bänkar.Det kan även handla om att göra det möjligt för resenärerna att tryggt och självständigt röra sig i stationsmiljön, exempelvis genom automatiskt öppning av dörrar.Då kan förhoppningsvis dagens eländigt tunga dörrar till och från kulverten på Boden C bli mer användarvänliga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om