Stegras bygge har gett ökad trafik i byn – vågar inte gå på vägen

Byborna vågar inte låta barnen gå till sina kompisar, äldre törs inte promenera och flera avåkningar har ägt rum. 
Trafiken i Syden och Edet i Boden har ökat kraftigt efter Stegras etablering.
– Det är med livet som insats jag går ut med hunden, säger Elisabeth Halvarsson.

Cristoffer Andersson, Ingemar Wittikko, Lars Nilsson, Elisabeth Halvarsson, Bosse Ahlgren, Lucas Ahlgren, Roger Lundin, Emil Johansson och, längst fram, Anne Aro, Elisabeth Halvarsson och Helmer Wittikko bor alla i byarna Syden och Edet där trafiken kraftigt har ökat sedan Stegra började byggas.

Cristoffer Andersson, Ingemar Wittikko, Lars Nilsson, Elisabeth Halvarsson, Bosse Ahlgren, Lucas Ahlgren, Roger Lundin, Emil Johansson och, längst fram, Anne Aro, Elisabeth Halvarsson och Helmer Wittikko bor alla i byarna Syden och Edet där trafiken kraftigt har ökat sedan Stegra började byggas.

Foto: Ulrika Vallgårda

Boden2025-04-12 11:00

När Stegras bygge startade stängdes Flarkenvägen och nu måste alla bilar som ska till och från Stegra köra väg 383 rakt igenom byarna Syden och Edet med totalt ett 30-tal hushåll.

undefined
Cristoffer Andersson, Ingemar Wittikko, Lars Nilsson, Elisabeth Halvarsson, Bosse Ahlgren, Lucas Ahlgren, Roger Lundin, Emil Johansson och, längst fram, Anne Aro, Elisabeth Halvarsson och Helmer Wittikko bor alla i byarna Syden och Edet där trafiken kraftigt har ökat sedan Stegra började byggas.

– Det kommer många bilar med arbetare på morgonen och sedan kör de hem sent på eftermiddagen, berättar Lars Nilsson, en av byborna.

Vägen har en hastighetsbegränsning på 60 kilometer i timmen, men deras upplevelse är att majoriteten kör betydligt fortare. Dessutom tycker de att 40 kilometer i timmen hade varit att föredra.

undefined
Crsitoffer Andersson, Ingemar Wittikko och Emil Johansson är alla pappor som är oroliga för sina barn med tanke på den rådande trafiksituationen i byarna de bor i.

Papporna Ingemar Wittikko, Bosse Ahlgren, Cristoffer Andersson och Emil Johansson är alla oroliga för sina barn. 

– De kör alldeles för fort och man kan inte gå längs vägen. Cykla kan man inte heller längre, för man blir nedträngd i diket, säger Bosse Ahlgren.

Även de äldre i byn är rädda att gå ut. De berättar om en 94-årig man som inte törs gå ut och promenera längre.

undefined
Elisabeth Halvarsson berättar att det är med livet som insats hon går ut med sin hund på byavägen.

Elisabeth Halvarsson har hund och är tvungen att gå ut med den flera gånger om dagen. 

– Det är med livet som insats. När någon kommer körande för fort får man kliva i diket, men på vintern när inte det går så är det bara att hålla andan och försöka planera så att man hinner gå in på någons infart när det kommer en bil, säger hon.

undefined
Anne Aro har sparat en bild i telefonen på lastbilen som stod tvärs över vägen efter att den hade fått sladd.

Anne Aro upplever det lika illa.

– Ska jag hälsa på grannarna måste jag ta bilen för att inte bli påkörd. Att bo på landet för mig är att man ska kunna vara ute och gå i naturen, men det kan man inte i dagsläget, säger hon.

Flera mindre och större incidenter har ägt rum. Nyligen var det en timmerbil som fick sladd på grund av halt väglag och hamnade mitt över vägbanan så att vägen fick stängas av. De vågar inte tänka på vad som hade skett om någon hade varit ute och gått på vägen just då. 

undefined
Så här såg det ut när en av bilarna hade kört av vägen. Det är bara en av flera avåkningar och incidenter i byarna Syden och Edet, berättar byborna.

Byborna har under lång tid försökt påverka länsstyrelsen och Trafikverket att sänka hastighetsbegränsningen utan framgång.

Cristoffer Andersson visar det beslut han fick från länsstyrelsen i somras, där det står att det är rimligt med 60 kilometer i timmen. "Ännu lägre hastighet förknippas med tättbebyggt område och inte den trafikmiljö som råder på väg 383. Att trafikmiljön och hastigheten överensstämmer är viktigt för att få en god acceptans för högsta tillåtna hastighet", står det i beslutet. Om inte reglerna efterföljs innebär det bara en falsk trygghet för de som går på vägen, menar länsstyrelsen.

På Trafikverket är man väl medveten om att trafiken har ökat, men Mikael Sundvall, enhetschef, meddelar Kuriren att det inte finns några planer på åtgärder.

– Vi förstår att de tycker det är besvärligt och vi vet efter våra mätningar att antalet fordon på sträckan har ökat, men väg 383 är utpekad som prioriterad för både godstransporter och dagliga personresor. Någon hastighetssänkning är inte aktuell i nuläget.

Enligt Trafikverkets mätningar under 2024 är medelhastigheten i linje med skyltad hastighet.

undefined
Helmer Wittikko är fem år och ett av barnen i byn Syden i Bodens kommun. Bakom honom syns Cristoffer Andersson, Ingemar Wittikko, Anne Aro, Lars Nilsson, Elisabeth Halvarsson, Bosse Ahlgren och Lucas Ahlgren. Allihop är oroade över trafiksituationen i byarna Syden och Edet efter Stegras etablering. "Jag är rädd att min son Helmer ska fara ut i vägen", säger Ingemar Wittikko.

– Man känner en uppgivenhet. Trafikverket säger att hastigheten är rätt, men vi som bor här ser ju att det är olyckor och incidenter hela tiden, så då kan det ju inte vara rätt hastighetsbegränsning, säger Ingemar Wittikko.

– Det kommer inte hända något förrän det sker en dödsolycka och det kommer det göra förr eller senare. Det är bara en tidsfråga, säger Roger Lundin. 

undefined
Roger Lundin befarar att det ska inträffa en dödsolycka. "Det är bara en tidsfråga."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!