Storsatsning på spår

Banverket satsar friskt på sträckan Boden-Luleå. Bland annat med nytt mötesspår i Sävastklinten, ombyggd hållplats i Sunderbyn och förstudie om planskild korsning i Gammelstad.  125 miljoner kronor finns i budgeten.

INVESTERING. Banverket har fått loss pengar. En mötesstation byggs vid Sävastklinten. Norra växeln ska ligga straxt söder om Svartbyviadukten. 95 miljoner kronor satsas. Byggstart 2011. Foto: Håkan Zerpe

INVESTERING. Banverket har fått loss pengar. En mötesstation byggs vid Sävastklinten. Norra växeln ska ligga straxt söder om Svartbyviadukten. 95 miljoner kronor satsas. Byggstart 2011. Foto: Håkan Zerpe

Foto: Håkan Zerpe

Boden2009-05-16 06:00
Den nya mötesstationen i Sävast börjar byggas 2011. Kostnaden uppgår till 95 miljoner kronor. Stationen ska kunna härbärgera de nya 750 meter långa malmtågen. Norra växeln placeras straxt söder om Svartbyviadukten som går över väg 97 och Malmbanan. Södra växeln ska ligga i höjd med omformarstationen.Fördelning
Tanken är att Sävastklinten och en senare byggd station i Sävastnäs ska göra att stationen i Sävast kan utgå. På så sätt fås en bättre fördelning av mötesstationerna på sträckningen söder om Boden C.30 miljoner kronor finns avsatts för ombyggnad av stationen vid Sunderby sjukhus. Här uppförs ännu en plattform samt en gångbro. Syftet är att två persontåg ska kunna mötas med på- och avstigning för båda tågen. I dag finns endast plattform på sidan mot sjukhuset. Ökar
Trafiken på banavsnittet Boden-Luleå är tät. För persontrafikens del väntar en utökning av trafiken med tåg Luleå-Umeå. Även godstrafiken bedöms öka på sikt.-  En ytterligare plattform vid Sunderby sjukhus ger ökad flexibilitet för persontågen, säger projektledaren Örjan Johansson, Banverket. Projektet kommer igång 2010.Pengarna tas från extrapotten, 1,5 miljard kronor, som Banverket fick för en närtidssatsning i norr.En förstudie görs för att komma ifrån plankorsningen i Gammelstad. Under- och överfart studeras. Skäl finns också att bygga ut mötesstationen i Gammelstad för 750 meters tåglängder. Även extra spår för kombiterminalen ingår i studien. Projekten i Gammelstad är ännu inte finansierade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om