Enligt Trafikverkets prognoser växer persontrafiken i framtiden. Samtidigt visar analyser för godstrafiken att det går att köra mer gods på järnvägen än i dag. Och mer än vad som visas i Trafikverkets basprognos mot åren 2030 och 2050.
En ekvation som är svår att få ihop.
Förläng
Oskar Fröidh, knuten till Järnvägsgruppen vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, har genomfört en studie om åtgärder för ökad godskapacitet på järnväg på lång sikt.
Hans slutsats är: Förläng godstågen.
– Det är bästa lösningen om man generellt vill ha bättre kapacitet. Utbyggnad av dubbelspår ger väldigt mycket ny kapacitet, men den blir lokal eller på begränsad sträcka. Det är omöjligt att snabbt bygga dubbelspår på en stor del av järnvägsnätet.
Fördelar
Mer realistiskt är att bygga nya längre mötesspår eller förlänga de befintliga.
– Dubbelspår har fördelar för persontrafik. Där man har tät persontrafik ska man nog fundera på dubbelspår ändå.
Studien tar upp två huvudstråk för gods i Sverige, båda med anknytning till övre Norrland: Malmö-Göteborg-Bräcke-Vännäs-Boden samt Malmö-Hallsberg-Gävle-Umeå.
– Där är 1.000 eller 2.000 meter långa godståg mer intressanta. Då får man mer för pengarna för godstrafiken.
Standard
Dagens standard för godståg som rullar på svenska järnvägar är 630 meter. Sedan 1990-talet har mötesspår och bangårdar anpassats till 750 meter långa tåg vid om- och nybyggnad.
Redan i Trafikverkets basprognos mot 2030 krävs omfattande investeringar för att komma tillrätta med dagens och kommande brister i kapacitet. Om godskorridorerna ska kunna klara en 50-procentig ökning respektive en 100-procentig utöver Trafikverkets prognos krävs ytterligare infrastruktur.
Merkostnad
Merkostnaden för en 50 procentig ökning mot basprognosen analyserar Oskar Fröidh till 46 miljarder kronor för förlängning av mötesspår och bangårdar i godskorridorerna. Då kan 1.000 meter långa godståg rulla där. För att klara 2.000 meterståg måste ytterligare 8 miljarder kronor skjutas till.
Tvåkilometerståg består av ett lok längst fram och ett i mitten. Alltså i princip två ihopkopplade 1.000-meterståg.