Två av Swecos Bodenkontor kommer inom kort att slås samman till ett kontor med 34 anställda . Ombyggnationen innebär att det byggs en övergång mellan plan 2 i huvudbyggnaden till samma våningplan i grannfastigheten. Arbetet planeras vara klart under hösten 2019. Sweco samlokaliserar för att få ut hela potentialen och även samordna affärerna.
– I dag sitter vi 20-22 personer på kontoret vid järnvägsstationen och det flyttas över tolv arbetsplatser från Garnisområdet. Om fler sitter på samma ställe, blir det lättare att dela med sig av varandras kunskaper och tekniska expertis, säger Olof Johansson, regionchef Sweco Rail Norge.
Tredje Swecokontoret, med femtontalet anställda efter Rotorvägen, som jobbar med Geoteknik kommer dock att sitta kvar då Sweco har sin fältverksamhet och all utrustning där. Konsultföretaget ägnar sig åt bland annat utrednings- projekterings- och beräkningsarbete. Exempelvis uppdraget med vägplanen för väg 97 sträckan Sunderbyn–Sävast involverade ett 40-tal medarbetare med olika kompetenser från de flesta av Swecos olika verksamheter. Övriga uppdrag har varit kopplade till dammar längs älvarna i länet och inom gruvindustrin. Ett stort projekt är också samhällsomvandlingen i Kiruna och Gällivare/Malmberget.
– Idag är det inte viktigt var man sitter när man kommunicerar. Med dagens digitala samhälle så kan man jobba med olika saker oavsett man sitter på kontor i Boden, Norrköping eller Tyskland. Sweco har även som ambition både att vara stor och stark men även lokal för att känna kunderna på ett närmare sätt, säger Johansson.
Markus Bergström jobbar ensam som brokonstruktör på Bodenkontoret.
- Mina kollegor i region nord som också jobbar med broar sitter i Härnösand, Ö-vik, Umeå och Luleå. Att projektera nya broar samt utreda och åtgärda befintliga broar är en stor del av vårt arbete. Vi har ett nära samarbete inom regionen, men även med landets övriga kontor och andra länder, säger han.
Boden är en järnvägsknut, det har därför också funnits möjligheter att rekrytera folk i området med den bakgrunden. I Boden jobbar därför många konsulter med järnvägsfrågor.
– De flesta uppdragen som Sweco Rail utför på den norska marknaden inom järnväg bemannas av kompetens från regionerna i Luleå och Gävle, säger Olof Johansson.
Urban Finnsson är ställföreträdande projektchef. Trafikverket gör nu en funktionsutredning gällande inlandsbanan som ska vara klar oktober/november, utvärderingen av funktionsutredningen styr sedan om det blir en total upprustning av Inlandsbanan .
– Om man rustar upp banan blir det ett stort byggprojekt. Då blir Sweco ledande i det fortsatta arbetet, säger Finnsson.
Ola Sjöström projekterar säkerhetsstyrningen av järnvägen som växlar, signaler och vägskyddsanläggningar.
– Jag gör underlaget och de bygger som jag ritar. Våran teknikansvarige sitter i Gällivare och vi kan samarbeta i ett projekt från olika kontor, säger Sjöström.
Han lyfter fram det europeiska signalsystemet ERTMS på malmbanan mellan Kiruna och Riksgränsen som just nu projekteras och är ett stort uppdrag.
– Det är ett radiobaserat system med ny europeisk standard. Så man kan köra tåg genom Europa med samma signalsystem, säger Olof Johansson.
– Haparandabanan och Botniabanan har redan det systemet. Först ska man bygga norrifrån och sedan söderut. Det är en stor investering, säger Ola Sjöström.